Arabiska filmfestivalen inleds med två skolvisningar, därefter startar programmet med dokumentärfilmen The Postcard av marockanska regissören Asmae El Moudir, innan den officiella invigningen sker med mingel och musik på kvällen som avslutas med långfilmen The Man Who Sold His Skin av den tunisiska regissören Kaouther Ben Hania.
På torsdagseftermiddagen blir det ett regissörssamtal mellan Asmae El Moudir och tunisiska Emna Najjar. Hon i sin tur har med en film i kortfilmsantologin Chronicles of Her som visas efteråt.
– De ska prata om hur de använder sig av familjen och olika familjekonstellationer för berättande inom film, säger Sara Lundgren, festivalkoordinator.
På torsdagen visas också långfilmerna Adam av den marockanska regissören Maryam Touzani och Curfew av den egyptiska regissören Amir Ramses.
Det är Malmö Arab film festival som står för arrangemanget.
– Vi tycker det är viktigt är att det finns en plattform för film från andra delar av världen än Europa och USA, för det finns väldigt lite utrymme för det idag. Arabvärlden är rik på filmhistoria och filmkultur och vi vill visa på den mångfald och bredd inom arabisk film som finns och hur hög kvalitet den håller.
Har man utbyte av festivalen även om man inte talar arabiska?
– Självklart. Alla filmer har antingen svenska eller engelska undertexter och vi vänder oss absolut inte specifikt till en arabisktalande publik, utan tvärtom till en bred publik i Sverige.