LÄS FLER NÖJESNYHETER PÅ DUONOJE.SE
Humorprogrammet Mammas Nya Kille började sändas i Sveriges Radio P3 2005. Med hjälp av galna och kufiska karaktärer som Mangan, Katla och Patrik Larsson blev programmet snabbt en stor publikfavorit som 2008 röstades fram till den ärofyllda titeln ”roligaste humorprogrammet genom tiderna” av kanalens lyssnare. I september 2016 gjorde gänget bakom programmet, Sven Björklund, Olof Wretling, Mattias Fransson, Bengt Strömbro och Sofia Wretling, scendebut med ”Kunskapslyftet”, en show som mottagits med i det närmaste lyriska recensioner. Men att översätta över 10 år av radio till scenen var inte ett helt enkelt arbete, berättar Sven Björklund.
– När vi skulle smacka ihop det här kände vi att vi behövde någon form av ram, så att det inte bara blir radio på scen, det kan lätt bli lite torrt. Det tog ganska lång tid innan vi kläckte hur formen skulle vara och det finns små glimtar av radioprogrammet i showen, men vi har försökt gå mer åt teaterns håll. Man har litegrann fått vara i alla syltburkar och jag tror det blev en ganska väl avvägd Mammas Nya Kille-anrättning.
Något man lagt ner stor energi på är kläder och de olika karaktärernas utseende. En del av dem har synts tidigare i exempelvis serien "Ingen Bor I Skogen" som visades på SVT 2010, och Sven Björklund menar att trots att Lars Stenberg och Thunder från början bara existerat som röster så har det ofta funnits en idé om hur de sett ut redan från början.
– Om man sitter och gör till exempel Job Andersson så blir det att man står eller sitter på ett speciellt sätt, man går liksom in i gubben. Så man får en bild av hur de ser ut, även om till exempel Job har haft många olika utseenden. Det handlar lite om vad man utsätter dem för, man väljer kostym efter det.
I "Kunskapslyftet" har man till sin hjälp haft kostymören Sanna Nyström och maskören Erika Nicklasson, som tidigare jobbat med ”Historieätarna”. Något Sven Björklund menar gett showen ett litet extra lyft.
– Vi har valt att gå ganska hårt på mask, peruk och kostym och Sanna och Erika är fantastiska på det där. Det känns som att alla de här karaktärerna verkligen har fått fina kroppar (skratt).
Bland Sven Björklunds egna karaktärer är Patrik Larsson, eller ”Patrik från Pite”, kanske den mest kända. Och Sven Björklund menar att en av de svåraste bitarna under jobbet med showen var att välja ut vilka som egentligen skulle få vara med och inte.
– Själva utsållningen var faktiskt ganska svår, alla hinner ju inte vara med. När vi började lyssna igenom det vi gjort genom åren insåg jag dessutom att det fanns jättemånga karaktärer som jag knappt kom ihåg men som jag tyckte jättemycket om att lyssna på. Men det har varit ett angenämnt arbete.
Har du någon personlig favorit bland dina karaktärer?
– Det pendlar det där. Ibland är man så fruktansvärt less på Patrik eller Lars. Men jag gjorde en kille som hette Markus Lundin som hävdade att han var Kents första gitarrist och att han rent officiellt aldrig fick sparken (skratt). Men det är svårt att plocka ut en favorit.
När Mammas Nya Kille kommer till Luleå den 19 januari är det inte mindre än tre föreställningar som står på schemat, varav en blivit extrainsatt tack vare det stora publiktrycket. Succén är med andra ord redan ett faktum, och Sven Björklund, som har sina rötter på Hertsön, är överväldigad av den positiva publikresponsen.
– Det är ju fantastiskt. Man blir väldigt glad av fina recensioner och sådär, men när man ser att det är så många som vill komma och titta så far man ju verkligen åt känslorna. Sen har jag ju mina föräldrar och många kompisar kvar i Luleå så det är roligt att få åka hem också.