LÄS FLER NÖJESNYHETER PÅ DUONOJE.SE
Nästa vecka har UR:s dokumentärserie ”Skolpojkarna” premiär i SVT. Serien sänds i åtta avsnitt, där tittarna får följa elever och lärare i årskurs nio på Skrantaskolan i Karlskoga. Som upphovsman till seriens ledmotiv står Mattias Alkberg.
– Låten heter ”Alla Talar Svenska”. Den handlar väl litegrann om att inte känna sig sedd, ens potential ses inte för att det är en annan slags potential som premieras i samhället i stort. Och det är väl ett tema som jag egentligen alltid hållit på med, utanförskap.
Just utanförskap är något som ligger i fokus i "Skolpojkarna". Utöver ledmotivet bidrar Alkberg, tillsammans med vapendragaren Anton Nyström, med elektronisk temamusik här och där i serien. Redan på fredag släpps "Alla Talar Svenska", enligt låtmakaren själv en "typisk Alkberg-låt", som digital singel på Spotify.
– Det är vers, refräng, brygga två gånger, sen är den slut (skratt). Den låter litegrann som Kiss ibland, vissa refrängkörer, det är ganska mäktigt. Den är inspelad med samma band som jag spelat in min kommande skiva med nu i sommar.
Mattias Alkberg menar att han själv kan känna igen sig i mycket av problematiken som tas upp i "Skolpojkarna", så när han blev tillfrågad att göra ledmotivet tvekade han inte.
– Jag har ju själv barn som går i högstadiet så jag ser ju hur det är. Egenansvaret är större och pedagogerna går på knäna. Det blir mycket fokus på de elever som faktiskt klarar sig, men de som halkar efter syns inte riktigt. Det finns liksom ett krav på barnen att de ska delta i produktionen men ingen fattar vad det är för produktion. Allt ska infördrivas i marknadsekonomin och det finns väldigt lite utrymme för kreativitet. Det mår folk dåligt av. Själv klarade jag knappt av grundskolan och jag gick aldrig gymnasiet, så det här är något jag kan känna igen mig i till 100 procent.
”Skolpojkarna” har premiär i SVT den 26 oktober, och Mattias Alkberg hoppas att serien ska kunna bidra med att folk får upp ögonen för problem som kanske inte alltid syns och ett system som inte fungerar.
– I dag är det betyg från årskurs sex, och ingen begriper riktigt varför det ska vara det. Det tar upp jättemycket tid för både lärarna och barnen men det finns ingenting som säger att det är bra. Man glömmer bort att barnen faktiskt är levande varelser som ska utvecklas, och att alla barn är olika. Och det hoppas jag att den här serien ska kunna visa på. Det känns mäktigt att få bidra litegrann till den sortens ögonöppnare, om det nu blir så.