LÄS FLER NÖJESNYHETER PÅ DUONOJE.SE
Senast Duo Nöje pratade med Jenny Gabrielsson Mare var i samband med släppet av synthduon White Birches (bestående av Gabrielsson Mare och Fredrik Jonasson) debutalbum ”Dark Waters” i fjol. Nu är den Bodenbördiga sångerskan, numera bosatt i Stockholm, aktuell på egen hand med sitt tredje soloalbum ”Comb The Wicked”. En platta som hon själv menar har färgats av White Birches mörka synthlandskap.
– Det är flera jag jobbat med som sagt att det här är mer åt White Birches-hållet än tidigare, fast inte elektroniskt. Min förra soloplatta ("The Ritual", 2013) var väldigt jazzig, nu finns det ingenting sånt. Det blir ju alltid en växelverkan när man håller på med flera projekt samtidigt, jag tror att White Birches gjort att jag vågat vara lite mer monoton i mina egna låtar, att skapa en känsla snarare än att det måste vara vers, refräng, vers, refräng, stick.
Materialet till ”Comb The Wicked” skrev Jenny Gabrielsson Mare under en månad i Brooklyn för två år sedan, ett test för att se om hennes romantiska idé om New York som kreativt Mecka fungerade även i praktiken.
– Det är någonting med atmosfären i New York som är extremt kreativ, det har jag känt många gånger när jag varit där på semester. Nu ville jag se vad som hände om jag åkte dit en månad och bara skrev, om det bara var en romantisk idé eller om det verkligen skulle komma något av det. Jag var mitt inne i White Birches just då och vi kör ju med ganska mörka teman, och det fick en helt annan innebörd med alla baptistkyrkor och all gospelmusik som fanns överallt. Symboliken fick en helt annan tyngd så själva skrivandet blev ganska symbolladdat.
”Comb The Wicked” släpps den fjärde november, och i september kom första singeln ”Wolves”, en låt som känns betydligt mer avskalad än Jenny Gabrielsson Mares tidigare material, något hon menar genomsyrar hela albumet.
– På förra plattan fick jag någon slags mastodonttanke och använde stråkkvartett och blåssektion, så till den här plattan var det nästan som att jag skapade ett regelverk för vad som fick finnas på varje spår. Jag landade i en sättning med orgel, piano, slagverk och sång, och försökte vara kreativ inom den boxen. I det stora hela har jag försökt hålla det väldigt avskalat, men sen har man ju svävat ut på några grejer också (skratt).
I samband med White Birches-släppet i fjol spelade Jenny Gabrielsson Mare både i Luleå och gamla hemstaden Boden, och även nu finns planer på att ta sig till nordligare breddgrader.
– Det är tanken, jag håller på och dealar lite med mina norrbottniska vänner. Det är inget datum spikat än, men nån sväng upp till norr blir det i alla fall.