"Ett helt annat tryck på mat och dryck"

Krögarna är överens. Norrbottningarna har lämnat vardagsrummet för besök ute bland folk.

"Perry" Eriksson och Petter Nyberg på CG i Luleå har märkt av det ökade intresset för mat och dryck.

"Perry" Eriksson och Petter Nyberg på CG i Luleå har märkt av det ökade intresset för mat och dryck.

Foto: Josefin Wiklund

Duo Nöje2015-11-25 11:00

HÄNG MED PÅ BARRUNDA – DRINKLISTAN PÅ DUONOJE.SE

I dag presenterar Duo Nöje sin nya satsning där drinkar står i fokus. Redaktionens drinkpatruller har besökt många av länets restauranger och barer för att utse de bästa alternativen för de som vill gå ut och ta en drink.

En naturligt steg i en växande kultur, där det blir allt vanligare att låta det sociala livet ske ute på lokal.

– Folk gillar att gå ut och ta ett glas. Folks budget för att gå ut och äta eller dricka på restaurang är högre i allmänhet. Det har också att göra med att Luleå har ett utbud som är bra nu, konstaterar Johan Karlsson på Fabriken som öppnar sina lokaler i slutet av november.

– Vi rider på vågen att folk tycker att det är schysst att lämna vardagsrummet. De är medvetna och duktiga på dryck i dag, säger han.

Även Elina Lingman, på Spis Mat & Dryck i Kiruna, har berättat att hon ser ett växande intresse bland allmänheten.

– Stjärnkockens tid är förbi – det nya är att bli en duktig bartender, sa hon till NSD när de presenterade sin barsatsning.

– Jag tycker att fler är medvetna om vad man dricker nu och många efterfrågar något annat än bara en stor stark.

I Luleå öppnar även den populära restaurangen CG en ny bar. Servicechef "Perry" Eriksson tycker att trenden är tydlig.

– Man hör på gästerna att det är ett helt annat tryck på mat och dryck just nu, säger han och får medhåll från CG-kollegan Petter Nyberg.

– Det är lite mindre tryck på nattklubbarna, i stället är det de här sociala platserna med mat och drinkar som har vuxit, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!