Alltihop började för några år sedan, då en bekant till Daniel Ojanlatva tipsade om att han borde kolla in den då helt nya tjänsten Vine. Daniel Ojanlatva tilltalades direkt av enkelheten.
– Man kunde inte göra någon dataredigering i början, utan man var tvungen att hålla fingret på skärmen och så kunde man spela in i sex sekunder. Det var väldigt hands-on, man fick gå tillbaka till gamla filmrötter och ägna sig åt problemlösning. Nu kan man både redigera och klippa, och det har gjort det lite tråkigare, det var mer beroendeframkallande i början. Jag tror på att kreativitet kommer från begränsningar.
Daniel Ojanlatva började göra korta men fyndiga videosnuttar, ”som en avkopplingsgrej”. I dagsläget har han över 90 000 följare på tjänsten, något han aldrig hade kunnat tänka sig när han började.
– De har något som heter ”editors pick”, där de väljer ut en grej som visas för alla användare. Jag blev utvald, och i samma veva växte tjänsten explosionsartat, främst i USA.
Därefter blev Daniel Ojanlatva kontaktad av Pepe Aguilar, en för honom helt okänd amerikansk-mexikansk artist, som ville att Daniel skulle göra några reklamfilmer åt honom.
– Jag hade aldrig hört talas om honom, men det lät för roligt för att tacka nej till. Sen visade det sig att han är väldigt stor i Mexiko och Kalifornien. Och efter det har det bara rullat på.
Daniel Ojanlatva blev kontaktad av alla från Ford till Budweiser som ville ha hans reklamfilmer. Dessutom visades hans grejer på Ellen DeGeneres show. Förra året tjänade han plötsligt mer på att göra reklamfilmer än på sitt jobb som lärare.
– Så nu har jag tagit tjänstledigt. Men jag vill inte börja jaga reklamjobb, jag har egentligen aldrig ansträngt mig. Det är nästan lite jobbigt att göra saker mot en publik. Och när folk har hört av sig så har jag varit tvungen att förklara att jag inte jobbar med det här professionellt, men det har inte spelat någon roll.
Enligt Daniel Ojanlatva har Vine aldrig fått samma genomslagskraft i Europa som i USA, vilket han tror har att göra med att man inte kan vara lika passiv som på instagram.
– När Vine kom skaffade alla svenska kändisar ett konto. Men man måste liksom vara aktiv, det funkar inte att bara lägga upp en bild på sin frukost och få 50 000 likes, så två veckor senare försvann alla igen.
Trots att han idag tjänar bra med pengar på sina reklamfilmer framstår Daniel Ojanlatva som en högst motsträvig reklammakare. Och även om han tror att Vine kommer leva kvar ett tag till så har han redan märkt att mycket av "reklamgrejen" har börjat flytta till andra plattformer, något han själv inte har några planer på.
– Folk har börjat flytta över till Snapchat och Periscope och liknande. Men jag vill inte säga åt folk att följa mig. Det kanske är det här tornedalska ”man ska inte tro att man är nåt”-mentaliteten som kickar in (skratt).