2014 var ett bra år för Beatrice Eli. Hennes debutalbum ”Die Another Day” fick idel fina recensioner, singlarna ”Trust Issues”, ”Girls” och ”Moment Of Clarity” gick varma på radion, och i januari i år vann hon ”Årets pop” på P3 Guld.
– Det kändes overkligt. Jag tror att jag inte riktigt tog till mig det förrän nån månad senare. Det här blev ett kvitto på att det jag gör är bra, det känns som en trygghet.
Genom producenten Daniel Ledinsky fick hon för ungefär två år sedan åka till Los Angeles och agera körtjej under inspelningen av Kents senaste album ”Tigerdrottningen”. När hon fick frågan om hon ville medverka på en duett tvekade hon inte. Resultatet blev låten ”Godhet”. Beatrice Eli tyckte inte det var några problem med att jobba med Sveriges största band.
– Jag hängde mycket med ”Kentarna” i LA. De har lyckats göra intressant och kvalitativ musik i 20 år och folk frågar ofta om det var svårt att jobba med dem. Men det var det inte, de var jättegulliga.
Arbetet med debutalbumet ”Die Another Day” pågick från och till under tre år. Under den tiden hann Beatrice Eli gå igenom flera musikaliska faser och hämta inspiration från vitt skilda håll, vilket i positiv bemärkelse hörs på albumet.
– Ett år lyssnade jag mycket på Massive Attack. Nästa år var det The Breeders och Billy Bragg, och jag vet inte riktigt vad som hamnade var. Jag lyssnade mycket på Cat Power och det gav mig tillbaka känslan för att skriva personligt, privat och detaljerat. Det är det skrivsätt som jag är bekväm med och gillar.
När hon nu kliver upp på scenen nere i Norra Hamn på lördag lovar Beatrice Eli att ge allt, och lite till.
– Jag ska försöka illustrera olika sinnesstämningar. Det är en ny grej som jag aldrig kört förut. Det känns som det finns en bra ungdomskultur i Luleå, jag är jättepeppad.