Melodisk Mozart och dramatisk Chopin

Peter Jablonski
Rebeca Goncales-Barham
Bodens Orkesterförening i samarbete med Vuxenskolan
Björksalen, Boden.

BODEN2006-10-10 14:26
Peter Jablonski är en flitig gäst i Boden, tack vare Bodens Orkesterförenings ordförande Åke Sundberg. Det här var tionde gången de senaste tolv åren som Peter Jablonski konserterade i Boden. Till lördagens konsert kom Jablonski till Björksalen tillsammans med sin hustru Rebecca Goncalves-Barham. <BR>Det blev en fin kammarmusikalisk eftermiddag nästan helt fylld av Mozarts pianosonater, fyrhändigt förstås, eftersom Rebecca Goncalves-Barham också är en internationellt erkänd pianist. Deras samspel kändes också gediget och lyhört.<BR>Två av Mozarts pianosonater för fyra händer framfördes samt Andantevariationer i G-dur. Att musikvärlden i år firar att det var 250 år sedan underbarnet föddes är också bakgrunden till paret Jablonskis lilla norrländska miniturné.<BR>De Mozartstycken som hade valts kännetecknades av Mozarts starka melodikänsla. En folkmusikalisk doft låg som en gemensam bakgrund, speciellt i parets första stycke, Sonat i D-Dur. Lekfulla kvillrande toner, känslan av barnramsor i första satsen, en stilla vilsam andrasats och och en final med snabba och eleganta tonflöden.<BR>Skickligt och lekfullt.<BR>Tänker på att Mozart, han som sas vara blott en gäst på vår jord, bara var 14 år när han komponerade stycket. Han skrev det för sin lilla­syster och den lekfulla känslan i stycket förmedlades ut till publiken på ett självklart sätt. <BR>Som extra kryddning, bland Mozarts pianosonater, framförde Peter Jablonski ensam en kraftfull Scherzo nr 1 i h-moll av Frederic Chopin. Chopin bodde större delen av sitt liv i Frankrike men det här stycket, som skrevs 1831, är fullt av sentimenalt patriotiska känslor från hans hemland Polen. Peter Jablonskis kraftfulla men också stillsamt känslosamma piano förmedlar bilder av en Chopin som sitter i Paris och längtar hem. <BR>Det är ett vackert och dramatiskt stycke där mittensatsen känns som en stillsam återhämtning innan den tredje satsen fylls av hårda och mjuka toner, ibland med disharmoniska känslor inbäddade i det mjuka. <BR>Mycket starkt spelat och styrkan i applåderna ökade märkbart efter den uppvisningen.<BR>Andra avdelningen ägnades helt Mozarts Sonat för fyra händer i C-Dur. Ett stycke som av Åke Sundberg beskrevs som ett moget verk. Det skrevs 1787, fyra år inann Mozarts död. <BR>Det är ett stort symfonisk verk som i paret Jablonskis tolkning blev till en uppvisning av Mozarts enorma känsla för att skriva melodiskt.<BR>Denna konsert ligger mitt emellan egna större konserter där den ena är med den berömda Gewandhausorkestern i Leipzig och den andra med Operahuset La Scalas Symfoniorkester och sedan en recital i New York.  Peter Jablonski bor i London sedan länge och ger runt 90 konserter per år runt om i världen. <BR>Känns lite stort att få uppleva hans pianospel i Boden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!