Det är natt i den lilla polska byn där Janina Duszejkos bor. Hon betraktas som en ensling som föredrar rådjurens och vildsvinens sällskap framför människornas, men när hennes granne Storfot hittas död, som följs av fler offer, drar hon ingång sin egen "undersökning". Janina verkar vara den enda som kan tyda spåren medan polisutredningen står och stampar.
– Det sägs att författaren valde deckargenren för att föra fram sitt eget politiska budskap om djurens rätt. Men teatern tar inte ställning till det politiska. Vi har skapat en mörk och samtidigt humoristisk pusseldeckare genom att kliva in i huvudkaraktären Janina Duszejkos värld, som är minst sagt sagolik och samtidigt lite realistisk. Jag förälskade mig hennes envishet, passion och kärlek till det oanvändbara, oberoende om det är människor eller natur, säger Karin Kickan Holmberg.
I händerna på dramatikern Lotta Grut har denna djupt litterära roman med mängder av karaktärer skalats ned till en mustig thriller där utforskandet av människans förhållande till naturen löper som en röd tråd.
– Bokens berättelse sträcker sig åt många olika håll som vi översatt till olika uttryck i vår föreställning. I romanen reflekterar Tokarczuk över det oanvändbara, men vem är egentligen oanvändbar. Det tycker jag är centralt i berättelsen. Ska all existens vara användbar för människan eller är vi också en del av naturen, säger skådespelaren Maja Runeberg.
Tillsammans med skådespelarna Jonas Hellman-Driessen och Per Sandberg spelar hon flera olika roller som kretsar kring Janinas avlägsna hör i världen, en karaktär som gestaltas av Karin Paulin.
– Det är en mustig berättelse där den stora utmaningen har varit att skapa dramatik av en litterär text, säger Jonas Hellman-Driessen.
– Ja, en allvarlig skröna, med en sorts förhöjd realism som står upp för djurens rättigheter, kompletterar Per Sandberg.
Idén kommer alltså från Karin Kickan Holmberg som fick fria händer av Olga Tokarczuk att bearbeta hennes berättelse för scenen.
– Jag tänkte direkt att det skulle vara en fin pjäs att sätta upp i Norrbotten. Här finns ödsligheten, utsattheten för väder och vind samt en jakttradition jag själv inte känner till. Dessutom en mycket fin teater. Jag har känt mig så välkommen, säger Karin Kickan Holmberg.