Norrbottensförfattare på läslistor - ska väcka läslust

Norrbottensförfattarna Mikael Niemi, Ann-Helén Laestadius, Katarina Kieri, Johanna Lindbäck och Moa Backe Åstot har alla kvalat in på de läslistor som Skolverket tagit fram tillsammans med Kulturrådet för att väcka läslusten hos barn och unga.

Ann-Helén Laestadius och Mikael Niemi är två av författarna från Norrbotten som finns representerade på de nya läslistorna som Skolverket tillsammans med Kulturrådet tagit fram som underlag för förskollärare och lärare för att väcka läslust hos barn och unga.

Ann-Helén Laestadius och Mikael Niemi är två av författarna från Norrbotten som finns representerade på de nya läslistorna som Skolverket tillsammans med Kulturrådet tagit fram som underlag för förskollärare och lärare för att väcka läslust hos barn och unga.

Foto: Montage

Kultur2024-12-02 15:21

Det handlar om 250 skönlitterära verk från förskola till gymnasiet som har tagits fram till förskollärare och lärare.

– Sverige befinner sig i en läskris, det tror jag att de flesta har uppfattat, säger skolminister Lotta Edholm (L) vid regeringens presskonferens.

Bland de 250 skönlitterära verken finns bland annat Nobelpristagaren Annie Ernauxs "Omständigheter", serieromanen "Persepolis" av Marjane Satrapi, Ann-Helén Laestadius "Stöld", Mikael Niemis bok "Kyrkdjävulen" från 1994, Moa Backe Åstots debut "Himlabrand", Katarina Kieris bilderbok "Hur flaxar fågeln? med illustrationer av Stina Wirsén samt Johanna Lindbäcks bok "Tolv" som hon skrivit tillsammans med Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson. Men även klassiker som Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" och Harry Martinsons "'Nässlorna blomma" finns med bland förslagen.

– När vi presenterar läslistor är det ytterligare en pusselbit för att uppvärdera barnböcker och läsningens roll i svensk skola, säger Lotta Edholm.

Fotnot: Alla läslistorna finns på Skolverkets hemsida sorterade efter åldersgrupper, från 0-3 år upp till gymnasieåldern.

Läslistor

Regeringen har gett Skolverket och Kulturrådet i uppdrag att ta fram läslistor med svenska och internationella skönlitterära verk som är tänkta att vara ett stöd för förskollärare och lärare i undervisningen.

En fristående referensgrupp bestående av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap har ingått i arbetet med listorna.

Förslag har också samlats in från behöriga förskollärare och lärare i svenska/svenska som andraspråk genom en enkät, samt från skolbibliotekarier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!