Luleåkonstnären Birgitta Linhart bidrar med en skulptur i vit marmor som hon kallar "Jordankare förhindrar spänningar". Det föreställer en fisk som böjer sig bakåt i en omöjlig position.
– Det är en text på skulpturen som är en instruktion för hur man bygger ett stabilt hus. Verket är en metafor för en längtan efter stabilitet.
Hon tycker är glad att verket valdes ut till biennalen.
– Jag förstår varför, eftersom det är ett tema om realism. Mitt liv kan översättas till hur det ser ut i samhället. Samtidigt som man vill hinna med så mycket och fara hit och dit, så vill man ha en rotad tillvaro. Det är en nästan omöjlig ekvation som många upplever, inte bara jag.
Under sin research inför utställningen besökte Susanna Jablonski från Stockholm platsen där Tyskmagasinen låg i Luleå innan de brann ner 2016 på årsdagen av Midsommarkrisen, den dag under andra världskriget som Sverige beslutade att tyskarna skulle få passera genom Sverige.
– Jag blev fascinerad av den historia som Tyskmagasinen har haft som byggnader, som handlar om Sverige och vår så kallade neutralitet. Men också av det som hände när magasinen brann, om huruvida det var en fascistisk eller en antifascistisk handling att bränna ner dem.
Ingen känner till uppsåtet eftersom man inte fick tag i någon gärningsman.
På plats fann hon inte ens en skylt som berättade historien, men däremot en massa objekt på marken som hon tog med sig. Det var smält metall och trä – material från byggnaderna som hade blandats med naturen. Dessa är nu grunden för flera av de verk som visas.
Alla vävs samman genom hennes frågeställningar om hur vi bär vår historia: Hur gör vi våra monument? Vilka minnen är värda att bära med sig och hur bär vi dem?
Hon är själv präglad av sin familjs historia, som barnbarn till överlevare från andra världskriget, berättar hon.
Verket "Fönstret blev till en glastrumma" av Danae Valenza består av en videoinstallation, stål och plexiglas och är inspirerat av jazzpianisten Mal Waldron som efter ett sammanbrott plötsligt tappade både sitt minne och sin förmåga att spela piano. Han återfick sina färdigheter genom att lyssna på sina egna skivor och studera sin tidigare produktion.
Övriga konstnärer som ställer ut på Havremagasinet är bland annat Charlotte Poseneske, Beatrice Gibson och Tommy Tommie.