– Min uppfattning är att barn inte ska ställas inför tvång att läsa, men vi vuxna måste tvinga oss själva att se till att barn läser, säger läsforskaren Barbro Westlund.
Barn läser allt mindre och har sämre läsförståelse i dag än för några decennier sedan, det visar bland annat rapporten "Läsandets årsringar" som sammanställt flera av de senaste årens rapporter om läsvanor.
Faktumet har väckt debatt, bland annat efter en krönika i Expressen men rubriken "Sluta gulla – det är dags att tvinga barnen att läsa". Krönikan väckte reaktioner och motståndarna menar att tvånget ger motsatt effekt. Det alla verkar var överens om är att barn måste läsa mer – men hur kan föräldrar locka barn till läsning i en tid av sociala medier, tv- och dataspel?
– Var inte rädd för mutor! säger författaren och bibliotekarien Jens Mattsson.
Föräldrar använder redan mutor och belöningar i förhandlingar med barn på flera andra områden, det funkar även när det kommer till läsning, menar han.
– Eftersom läsning i sig är något gott så är alla sätt bra, även de fula, säger han.
Han tipsar också föräldrar om att läsa när barnen ser, inte bara när man själv går och lägger sig. I stället för att be barnet läsa medan föräldern lagar mat ska man föreslå att hela familjen sätter sig och läser i tjugo minuter efter maten.
– Nu tänker alla, "herregud hur ska jag hinna det?", men om man gör det en gång i veckan så har man i alla fall gjort det och efter en månad har man gjort det fyra gånger, säger Jens Mattsson.
Man kan också prova "bok-trailers".
– Låna en hel hög med böcker, sen sätter man sig och läser de första fyra sidorna i tjugo olika böcker och ser om det är någon de fastnar för.
Tvinga inte barnet _ tvinga dig själv
Barbro Westlund är läsforskare och lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet. Hon lyfter fram tvånget som metod – men inte för barnen.
– Gedigen forskning visar att om man tvingas till en aktivitet, då slutar man göra den. Min uppfattning är att barn inte ska ställas inför tvång att läsa, men vi vuxna måste tvinga oss själva att se till att barn läser, säger hon.
Se till att barn har tillgång till böcker som väcker nyfikenhet, här kan biblioteken vara till stor hjälp, tipsar hon. Alla barn är inte intresserade av samma typ av böcker, i skolmiljö menar forskare att det ska finnas 50 procent skönlitteratur och 50 procent faktaböcker – så kan man tänka även hemma.
Barbro Westlund uppmuntrar även föräldrar att inte sluta läsa högt när barnet lär sig läsa, välj i stället mer utmanande böcker som barnet kanske inte klarar att läsa på egen hand.
Barn kan av olika anledningar känna motstånd till läsning. Det är inte konstigt om läsningen i perioder är en ansträngning för barnet men då gäller det att göra mödan värd.
– Om man vill att barnet ska läsa en bok som det finns ett motstånd till att börja med, då kan man läsa högt en bit i början tills det börjar bli spännande. Sedan kan barnet fortsätta själv. Det vet jag funkar bra, säger Helena Bross, lågstadielärare och barnboksförfattare som länge jobbat med frågor om barn och läskunnighet.
Att föräldrar behöver bli mer aktivt delaktiga i barnens läsning är något som även Barbro Westlund understryker.
– Läs de böcker barnen läser så att du kan gå in i samtal med barnet eller ungdomen – två läsare emellan, säger hon.
Att som förälder själv vara en läsande förebild är ett återkommande tips från experterna.
– Barn ser vad du gör. Om du använder mobilen hela tiden då ser barnen det. Om du som förälder i stället säger att du bestämt dig för att inte använda mobilen vissa timmar på kvällen för du vill ägna dig åt läsning i stället, då visar du att du själv gör ett medvetet val, säger Barbro Westlund.