– Vi delar historia. Det samiska är en del av det svenska kulturarvet, säger hon.
Under tre år har Giron Sámi Teáhter arbetat med att förverkliga en nationalscen för den samiska kulturen och det samiska språket i Sverige.
– Det handlar om att vi samer ska bli vårdnadshavare och tolkare av vår egen kultur och vår framtid. Men också att vi ska upprätthålla och hantera vårt kulturella och immateriella arv, säger Åsa Simma.
Hon betonar att de inte är ute efter något jättepalats utan att teatern fortsättningsvis ska turnera och spela i deras kärnområden, nämligen Kiruna, Umeå, Tärnaby, Östersund, Jokkmokk och Stockholm.
Teaterns ordförande Michael Lindblad menar att det är dags för den svenska staten att skjuta till några extra miljoner till den samiska kulturen.
– Vi ska inte börja bråka om de skärvor som finns, utan det behövs nya pengar. Giron Sámi Teáhter kan bli ett fint flaggskepp inom den bräckliga samiska infrastrukturen och det kommer att kosta mindre än en byateater i Kalmar, säger han.
Åsa Simma betonar att Giron Sámi Teáhter inte bara är en regional teaterscen, även om basen ligger i Kiruna.
– Vårt uppdrag går längre än regionen. Därför borde vi bli en nationalscen.
I juli 2020 är projektpengarna slut. Då hoppas Åsa Simma att teatern får ett positivt besked.
– Som yrkesmänniska tror jag verkligen att våra politiker kan se värdet av en samisk nationalscen. Som same i 56 år är jag dock beredd på ett bakslag.