Att stÄ ensam pÄ en scen inför hundratals ÄskÄdare lÄter sÀkert som en mardröm för mÄnga.
För Tomas von Brömssen Àr det rena drömmen.
DÀrför laddar han redan för höstens förestÀllning pÄ Lisebergsteatern.
Det blir tredje gĂ„ngen han kliver in i rollen som den ensamme och kĂ€rlekstörstande musikern i pjĂ€sen "Kontrabasen", skriven av Patrick SĂŒskind.
Den första omgÄngen stoppades av pandemin efter bara tre förestÀllningar. I fjol blev det ett 20-tal förestÀllningar pÄ Göteborgs stadsteater innan en annan pjÀs skulle in pÄ scenen i stÀllet.
Nu hoppas han pÄ minst lika mÄnga chanser pÄ Lisebergsteatern i höst.
ââVi har dragit upp orkestern pĂ„ scenen, levande musik, det blir en helt annan mix. Det Ă€r kanonfint att fĂ„ stĂ„ mitt i musiken och hĂ„lla pĂ„. Vi gör verkligen förestĂ€llningen ihop, sĂ€ger Tomas von Brömssen.
ââPĂ„ Stadsteatern var det utsĂ„lt hela tiden, men jag ville spela den mer.
Sista eller inte?
Det blir samtidigt en Äterkomst till en scen dÀr han tidigare satt upp tvÄ av sina revyer. Den senaste var "Tomas sista revy" (2015).
Men om det verkligen var den sista ÄterstÄr att se.
ââOm jag ska göra en revy tar det ett Ă„r för mig att fĂ„ ihop vad det ska handla om, hur det ska se ut och sĂ„ vidare. DĂ„ mĂ„ste man tacka nej till en massa andra saker, sĂ€ger han.
ââJag har inte bestĂ€mt mig, om det aldrig ska bli en till eller om jag ska göra en till, kanske i en annan form.
"Kontrabasen" regisseras av Eva Bergman, som Tomas von Brömssen samarbetat med flera gÄnger pÄ Göteborgs stadsteater de senaste Ären.
2012 regisserade hon honom och numera bortgÄngne Sven Wollter i "PÄklÀdaren".
De hade tidigare mötts i Bo Widerbergs "Mannen frÄn Mallorca" 1982, men inte stÄtt pÄ teaterscenen ihop.
ââSven Wollter ringde mig en dag. "Ăh du, 'PĂ„klĂ€daren', vill du göra den med mig?", berĂ€ttar von Brömssen och hĂ€rmar â trĂ€ffsĂ€kert â Wollters röst.
ââDet blev en kanonförestĂ€llning, dĂ€r han och jag möttes för första gĂ„ngen pĂ„ scenen. Jag tĂ€nkte att han skulle köra över mig fullstĂ€ndigt, men jag lyckades manövrera det sĂ„ jag kunde sticka upp huvudet i olika hĂ„l som var lediga i spelet.
NÄgra Är senare spelade de ihop Àven i Felix Herngrens "Dag för dag" (2020), som blev Sven Wollters sista film.
GÀstspel pÄ Ullevi
För Tomas von Brömssen har den senaste tiden gÄtt Ät till bland annat inspelningarna av TV4-serien "Doktrinen".
Att varva ner och gÄ i pension har inte varit aktuellt, konstaterar han.
ââJag mĂ„r oförskĂ€mt bra, efter förhĂ„llandena. Alla frĂ„gar om det Ă€r jobbigt att fylla 80. Men nu har jag pratat sĂ„ mycket om det att jag faktiskt har insett att jag ska göra det, sĂ€ger han.
ââ"80 Ă„r, det mĂ„ste vara fruktansvĂ€rt", tĂ€nker folk. Men jag har inte det sĂ€ttet, att det skulle vara brĂ„ttom med att hinna göra en massa saker. Att jag skulle hinna spela "Hamlet" nu eller sĂ„, eller nĂ„gon drömroll som jag inte ens har.
I stÀllet, berÀttar Tomas von Brömssen, har drivkraften alltid varit att fÄ underhÄlla. Oavsett om det har handlat om barnteater, tv-klassikern "Albert och Herbert" eller som gÀstartist hos HÄkan Hellström pÄ Ullevi 2014.
ââIdentiteten ligger fortfarande i att fĂ„ folk att skratta. Sedan kan man eventuellt fĂ„ dem att grĂ„ta, det Ă€r ocksĂ„ fantastiskt. Men skrattet Ă€r sĂ„ öppnande, mer och mer har jag förstĂ„tt det.