– Jag har medvetet jobbat med arketyper. Det är en klassisk kamp mellan det goda och det onda som ges plats i min nya ljudbok "Bränd jord", säger han.
Daniel Åberg har de senaste åren främst arbetat med ljudboksformatet i serierna "Virus" och "Nära gränsen". Nu i veckan har den första delen i serien "Soda" släppts där klimatförändringarna görs till ett vapen för en ny världsordning. Historien börjar när ett avgörande klimattoppmöte slutar i fiasko och ett terrordåd genomförs på Frankfurts flygplats. Misstankarna riktas mot miljöorganisationen Climate Revolution där dess ledare Valentin Wagner och hans svenska presschef Anna Svensson tvingas fly genom Europa. Men ganska snart uppdagas att det finns en stor och mäktig organisation, med rötter i Storbritannien, där en händelse 1824 skapat en informell maktbas med syfte att skapa en helt ny världsordning.
– Denna hemliga organisation vill omskapa världen genom att elda på klimatförändringarna, destabilisera demokratiska länder och civilrättsliga organisationer – skapa en ny maktordning enligt Trump eller Putin. De använder sig av sociala medier för att skapa konflikter och elda på hat, säger Daniel Åberg.
Det är långt ifrån första gången som Daniel Åberg använder sig av konspirationsteorier och nutida strömningar i samhället för att skapa actionfyllda berättelser. I serien "Virus" lät han i stort sätt hela världen gå under av ett muterat virus där människor ställdes mot varandra.
– Jag fascineras av konspirationsteorier och dess förmåga att utnyttja människors vilsenhet och vrede. Samtidigt har det varit en stor utmaning att skriva denna berättelse, inte minst för att den ligger ganska nära verkligheten. Det har varit en gedigen research om klimatförändringar, säger han.
I de två tidigare serierna utspelades berättelserna i stor utsträckning i Norrbotten. "Bränd jord" bottnar dock i en längtan efter att skapa en större, bombastisk berättelse från olika platser i Europa och världen.
– Jag tror inte på konspirationsteorier men de är en bra grund till att släppa lös fantasin och passar bra för genren. I grund och botten handlar ljudboksformatet om att hålla kvar lyssnarna vilket kräver driv i berättelsen i ett högt tempo. Det finns en anledning till att spänningslitteratur släpps som ljudböcker. De passar för lyssning, säger han.