Efter livskrisen – nu kan han måla igen

Han hade egentligen all tid världen, men coronapandemin skapade en livsångest som förlamade hans skaparkraft. Nu är, trots allt, Peter Sundström aktuell men utställningen "30 dagar i mars" på Galleri Lindberg.

Efter sin livskris är Peter Sundström åter aktuell med en akvarellutställning i Luleå. På bild håller han upp sin bildfavorit bland övriga 46 bilder. "Detta blev en ganska spretig utställning", säger han.

Efter sin livskris är Peter Sundström åter aktuell med en akvarellutställning i Luleå. På bild håller han upp sin bildfavorit bland övriga 46 bilder. "Detta blev en ganska spretig utställning", säger han.

Foto: Eva Åström

Kultur2022-05-06 14:00

– Jag har aldrig varit upplevt en sådan hopplöshet. Jag kunde inte måla, säger han.

2018 ställde Peter Sundström ut i Luleå. Sedan gick åren, liksom dagarna. Han läste böcker. Han promenerade. Han arbetade som bokdesigner, men att lyfta en pensel och gå in i ateljén var närmast oöverstigligt. Och i denna brist på kreativ energi föddes en livskris.

– Jag menar, vem är jag om jag inte längre kan måla, säger han.

undefined
Peter Sundström framför hans mer mörka nyskapande akvarellmålningar. "Jag har testat både hur lite jag kan måla men också hur mycket färg jag kan använda", säger han.

Det var först vid årsskiftet 2021-2022 han slutligen bestämde sig för att söka skapa förändring. En målning per dag var hans mål, oberoende om resultatet var bra eller dåligt. Det vill säga, han tog klivet in i sin ateljé där akvarellfärger, penslar och akvarellpapper låg och väntande.

– Det blev en annorlunda kreativ process. Tidigare har jag målat mycket landskap – i denna utställning handlar det snarare om ett inre landskap – ett utforskande av både färg, form och inre tankar, där både kriget i Ukraina, coronapandemin, död och klimatkrisen snurrat runt i mitt huvud. Efter coronapandemin och när kriget i Ukraina startade, tvingade jag mig själv att inte ta del av nyhetshändelser mer än en gång per dag. Jag var tvungen att kliva in i min egen bubbla och bara måla, säger han.

undefined
Peter Sundström gillar egentligen inte färgerna orange och rött, men i dessa två verk provande han något nytt, och lät färgen bestämma motivet, fri för tolkning.

Peter Sundström beskriver hela den kreativa processen bakom utställningen som en kamp där han under en lång tid inte visste om det skulle bli ett färdigt resultat.

– Jag har sköljt bort färg med vatten, målat om och kämpat med motsträvighet. Ibland har jag testat att måla så lite som möjligt, ibland det motsatta. Egentligen är utställningen en sort dagbok i bilder, säger han.

undefined
Peter Sundström jobbar vanligtvis med jordfärger och landskap, men i utställningen "30 dagar i mars" är det snarare ett inre landskap som gestaltas.

Många av hans nyproducerade akvareller skulle han egentligen kunnat måla i akrylfärger, samtidigt har Peter Sundström fortsatt att utforska akvarellmålningens oförutsägbarhet.

– Det finns något magiskt över att utvärdera vad färgerna själv berättar efter att de torkat. I många av mina verk har jag tagit hänsyn till färgernas slumpmässiga utgång och jobbat vidare från de förutsättningarna. Inte minst har jag upptäckt att målandet finns i kroppen. Kroppen minns, även om jag själv tvivlade på min förmåga under flera år. Nu är jag tack och lov klar med denna inre process. Nu målar jag vidare och det känns mer glädjefyllt än på länge, säger Peter Sundström.

Fotnot: "30 dagar i mars" har vernissage den 7 maj och pågår till och med 1 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!