Det är åtta konstnärer från då och nu som kommer finnas representerade på Havremagasinet. Bland de äldre verken märks Åke Hodells Mr Smith in Rhodesia från 1970, Öyvind Fahlströms Den Svåra Resan från 1954, Gunvor Nelsons My Name Is Oona från 1969 och Billy Klüvers Giant Size $1.57 each från 1963. Det sistnämnda komplett med omslagskonst av Andy Warhol. Konsthallschefen Ricky Sandberg är nöjd.
– Det ligger lite i havremagasinets profil att visa både historia och samtid och det har vi verkligen gjort med den här utställningen. Vi börjar i New York på 50-talet och går vidare till samtiden, både internationellt och i Sverige.
Den mer samtida konsten representeras av Peter Johansson, Carolina Falkholt , Alexandra E. Lindh, Dan Fröberg, Tarik Barri och Robert Henke. Ricky Sandberg berättar att idén till en audiovisuell utställning föddes efter ett samarbete med just tyskfödde Robert Henke för några år sedan. Något som tog sin början i musik hörd genom en pojkrumsdörr.
– 2010 hade vi en utställning som hette Ryssen Kommer, där Fredrik Wretman gjorde ett konstverk som bestod av vatten, och till det skulle han ha ljud. Då hörde han sin sons musik genom pojkrumsdörren och tyckte att den skulle passa perfekt. Det visade sig vara Robert Henke, som gjorde musik under namnet Monolake. Fredrik Wretman tog kontakt med honom och frågade om han fick använda musiken. ”Nej, men jag kan komma upp till Sverige och göra ett nytt verk åt dig” sa Robert Henke. Och så blev det.
Efter ännu ett samarbete mellan Henke och Wretman 2012 fick Ricky Sandberg idén att sätta upp en ljudkonstutställning, där Robert Henke givetvis skulle ingå, den här gången i samarbete med Tarik Barri. Under vernissagen är Robert Henke upptagen med en föreställning i Paris, men Tarik Barri kommer finnas på plats i Boden. Mattias Nilsson är utställningens kurator, tillika en av männen bakom skivbolaget Kning Disk. Han menar att Tarik Barri är unik inom sitt gebit.
– Jag har jobbat ganska länge med det här och jag har aldrig mött en människa som Tarik. Han kan både programmera och se visuellt, han har ett estetiskt öga, vilket egentligen är två ytterligheter.
Tarik Barri började programmera så tidigt som i sjuårsåldern och skapa elektronisk musik när han var 16. Projektet Fundamental Forces startade han tillsammans med Robert Henke 2010, och sedan dess har det varit i ständig utveckling.
– Det började med att Robert gjorde musik och jag gjorde rörligt bildmaterial till den. Men mitt material blev mer detaljerat än Roberts musik, så då anpassade han musiken till bildmaterialet, och då blev musiken mer detaljerad än bildmaterialet, och så vidare. Det blev en ping pong match mellan oss där vi influerade varandra. Slutresultatet är väldigt mycket ett samspel mellan musiken och det visuella.
Det besökarna på Havremagasinet kan se är den sjätte versionen av verket, döpt till FF06. Att projektet hela tiden fortsätter att utvecklas menar Tarik Barri menar är helt naturligt.
– Det har utvecklats i takt med att vi utvecklats som människor och artister. Det utvecklas fortfarande, men det betyder inte att det inte är färdigt. Det är som en människa. Jag tycker att jag är ganska komplett som jag är, men jag utvecklas ändå hela tiden. Det växer ständigt, samtidigt som det är menat att vara exakt vad det är.
Kontrapunkt invigs klockan 12 på lördag och kan besökas i två månader framåt. Samtidigt visas även Bert Perssons utställning Bodenmodeller, med fotografier från reklamkampanjer från tidigt 60-tal.