Start för serie om journalistik i förändring

Mediebranschen är en av de mest händelserika och spännande branscherna att befinna sig i just nu. Ny teknik och nya konsumtionsmönster har gynnat vår möjlighet att sprida och utveckla vår journalistik. Vi har fler läsare än någonsin – aldrig tidigare har fler personer dagligen konsumerat våra nyheter. Vi har fler journalistiska produkter än någonsin – aldrig tidigare har vi publicerat oss i fler kanaler.

Norrbottens län2013-09-30 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För 20 år sedan publicerade sig Norrbottens-Kuriren en gång per dygn i den tidning du just nu läser. Papperstidningen håller ställningarna bra, men har kompletterats av ständig publicering på internet, i mobilen och på vår TV-kanal 24 Norrbotten. Allt, överallt, alltid.

Inom kort lanserar vi vår nya digitala prenumeration. Just nu lägger vi sista handen på nya Kuriren.nu, som kommer att bli snyggare, mer lättanvänd och framför allt – ännu mer aktuell och innehållsrik. Lite hårddraget skulle man kunna säga att vi går ifrån att för några år sedan ha haft endast fyra webbredaktörer som jobbade med vårt digitala innehåll till att från och med i höst använda samtliga våra drygt 50 redaktionella medarbetare till att fylla webben med lokal journalistik. Det kommer att resultera i en fantastisk förbättring för alla våra abonnenter.

Vi startar i höst också en rad nya innehållsdelar och nya tjänster på webben. Satsningarna är vi just nu lite hemlighetsfulla kring, men du som är prenumerant kommer att upptäcka förbättringarna snart.

Samtidigt som vi genomför förbättringen blir vårt digitala innehåll en del av vårt prenumerationserbjudande. Ni som prenumererar på tidningen i dag är våra viktigaste kunder och har naturligtvis full tillgång till allt vårt material utan att behöva göra någonting mer än att skapa ett konto på Kuriren.nu. De som i dag inte har någon prenumeration kommer inte längre att kunna ta del av hela vårt digitala innehåll.

Mot bakgrund av allt som händer inom tidningsbranschen startar Norrbottens-Kuriren och NSD i dag en gemensam artikelserie under namnet ”Journalistiken i förändring”. Att vi gör det gemensamt beror på att förändringarna påverkar hela branschen och är en angelägenhet att beskriva för oss båda. Införandet av digitala prenumerationer är en trend som pågår i hela västvärlden, och är förutom en branschfråga, också en viktig demokratifråga. Det handlar i grunden om hur den granskande och samhällsviktiga journalistiken ska finansieras.

Den gemensamma artikelserien ska inte kopplas samman med vårt övriga nyhetsarbete, där full konkurrens fortfarande råder i allra högsta grad. Den konkurrensen är vi rädda om av det enkla skälet att den ger dig som läsare bättre journalistik varje dag, dygnet runt.