Kuriren långt fram i nya medievärlden

Norrbottens län2015-11-14 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrbottens-Kuriren är Norrbottens största tidning på Facebook. I veckan passerade vi 14 000 följare, vilket gör oss till en av Sveriges mest framstående. Det är en siffra jag är stolt över, framför allt för att den visar att Kurirens redaktion ligger långt fram på ett viktigt, nytt publiceringsområde. ”Att göra tidning” är i dag långt ifrån enbart att producera en papperstidning. Även om papperstidningen fortfarande är störst och viktigast, handlar det för oss om att tillgodose mängder av olika behov hos våra läsare, i mängder av publiceringskanaler, och med alla sorters tilltal och perspektiv. Det är svårare än någonsin, men också roligare än någonsin. Som journalister vill vi nå ut till våra läsare med vårt innehåll, och då är alla nya sätt att sprida journalistiken en stor möjlighet.

Som nyhetsförmedlare handlar det förstås om att se till att vara där våra läsare är. Sociala medier som Facebook är en av de platserna, även om våra egna kanaler i papperstidning, webb, mobil och app, naturligtvis når många fler. Men sociala medier är ett bra komplement, och att vi på Kuriren ligger långt fram där, är ännu ett kvitto på att vi står väl rustade när det gäller att möta läsarnas förväntningar nu och i framtiden.

Som dagstidning lever vi numera i en sorts digital symbios med sociala medier som Facebook. De ser på oss med mycket positiva ögon, eftersom vi bidrar till att öka attraktiviteten på deras produkt. Allmänheten gillar uppenbarligen Kuriren Facebook-sida, och det leder också till att fler använder sig av Facebook för att komma åt vårt innehåll. Det gynnar framför allt läsarna, som får ökad tillgänglighet på sina lokala nyheter. Det gynnar Facebook, som får en mer innehållsrik och attraktiv produkt. Och det gynnar Norrbottens-Kuriren, som når ut ännu mer med vårt redaktionella och kommersiella innehåll.

Att traditionella medier och sociala medier flyter ihop, och både samarbetar och konkurrerar på en och samma gång, är resultatet av en helt ny medievärld som växer fram dramatiskt snabbt. Det finns många utmaningar i den utvecklingen, men också många fördelar. Kurirens journalistik och annonsinnehåll når i dag fler människor varje dag än någonsin tidigare. Det är en produkt av den lavinartade digitala utvecklingen, i kombination med att papperstidningen står starkt och minskar räckvidd i mycket långsammare takt än det digitala ökar.