Förra helgen bjöd Norrbottens Media in läsare till att se på debatter och utfrågningar på Ebeneser i Luleå. De som inte kunde vara på plats, erbjöds möjlighet att följa direktsändningen på 24 Norrbotten och på tidningswebbarna. Ett av ämnena var en utfrågning av undertecknad och kollegan Kalle Sandhammar på NSD, och handlade om nuläge och framtid för dagspressen i Norrbotten. Det blev en mycket intressant diskussion på ett tema som engagerar många norrbottningar.
Jag kan personligen diskutera de här frågorna hur länge som helst. Det är en spännande och utmanande tid för världens alla dagstidningar. Tidningarna har nästan överträffat sig själva i nyhetsarbetet i det digitala mediesamhället, och stärkt sin position och relation till läsarna. Norrbottens-Kuriren har i dag fler läsare än någonsin tidigare i historien, tack vare kombinationen av papperstidning, webbtidning och mobiltidning. Vår journalistik firar stora triumfer dagligen, och när det händer stora nyhetshändelser är det ingen som är i närheten av att konkurrera med tidningarna inom Norrbottens Media.
I relation till andra dagstidningar i Sverige har Norrbottens-Kuriren och NSD tillsammans en unikt hög räckvidd och unikt stark position, både i papper och digitalt.
Utmaningen ligger alltså inte i journalistiken och räckvidden - utan i den digitala affärsmodellen. Det är svårare att finansiera den samhällsviktiga journalistiken i det digitala mediesamhället än det var i det analoga. Vår bransch jobbar just nu intensivt med att hitta en affärsmodell som säkerställer att vi kan klara att producera samhällsviktig journalistik i Norrbotten även i framtiden.
Varför är det så viktigt med journalistik i Norrbotten då? Kan inte andra kommersiella aktörer och sociala medier ta över den rollen? Vem som helst kan väl skriva en artikel och ta en bild?
Jag ställde precis tre av de dummaste frågorna jag ställt i mitt liv i stycket ovan, men ni förstår kanske varför. Jag ville ge mig själv en chans att understryka hur viktig det är med en tredje statsmakt som säkerställer att makthavare granskas så objektivt som möjligt, att missförhållanden blottläggs och åtgärdas och att demokratin och yttrandefriheten värnas. Det är precis vad Norrbottens medias cirka 90 journalister jobbar med dagligen. Den viktiga rollen kommer aldrig sociala medier eller andra kommersiella aktörer att ta på sig.
Hela Norrbottens Medias verksamhet går ut på att skapa resurser för att bedriva journalistik. Alla pengar som kommer in i bolaget återinvesteras direkt eller indirekt med syftet. Vår ägare är en stiftelse, utan privata ägare. Det finns ingen som plockar pengar ur bolaget – varenda krona kommer verksamheten till nytta.
Ett Norrbotten utan journalistik är för mig otänkbart. Jag hoppas och litar på att du som läser det här ser det på samma sätt.