Norrbottens Media är, precis som andra svenska mediehus, inne i en digital omställningsfas. Läsarnas förändrade medievanor innebär förändrade förutsättningar och ställer nya krav på utvecklingen av medieföretagens journalistiska och kommersiella innehåll och distributionsformer. Den omställningen får i sin tur konsekvenser för organisations- och ledningsstruktur. Nya tider kräver nya sätt att leda och organisera arbetet.
Styrelsen för Norrbottens Media har i det läget valt en lösning för den högsta ledningen där VD-jobbet för bolaget och chefredaktörsjobbet för Norrbottens-Kuriren kombineras i en tjänst. Ett uppdrag som jag erbjöds och accepterade i onsdags.
Jag kommer alltså att vara verkställande direktör för Norrbottens Media och samtidigt kvarstå som chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrbottens-Kuriren. I min roll som VD för moderbolaget har jag det företagsövergripande ansvaret för hela företaget, som även inrymmer konkurrenten NSD. Något som låter svårare och mer komplicerat att hantera än vad det i verkligheten är. Norrbottens-Kuriren och NSD:s journalistiska verksamheter har två olika ansvariga utgivare och är därmed suveräna att fatta helt fristående publicistiska beslut. Samtidigt som jag utnämndes till VD blev NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar vice VD.
Förändringen i ledningen påverkar inte den redaktionella konkurrensen mellan tidningarna. Vi är ett företag – men Kuriren och NSD ska fortsatt utmana varandra redaktionellt. Tävlingen om nyheter gynnar innehållet i våra produkter och därmed också våra läsare. Vi ska samarbete i bolaget Norrbottens Media, men konkurrera om nyheterna. Egentligen inget nytt alls - sedan tidigare sitter vi båda redan i Norrbottens medias ledningsgrupp och har hanterat avvägningen mellan gemensam affär och redaktionell nyhetskonkurrens under lång tid.
Bolaget Norrbottens Media och dess produkter ska nu accelerera den digitala utvecklingen, samtidigt som vi lägger stor vikt vid att papperstidningen även fortsatt är högprioriterad.
Mitt nya uppdrag som kombinerad VD och chefredaktör är spännande och utmanande i ett medieföretag som står sig mycket starkt. Både Luleås största tidning Norrbottens-Kuriren och länets största tidning NSD är urstarka varumären och har klarat den svåra balansgången att både göra attraktiva pappersprodukter och framgångsrika digitala produkter samtidigt. Vi har i dag flera läsare än någonsin och en fantastisk digital räckvidd på våra produkter. Vi når i dag 90 procent av norrbottningarna 25 gånger per vecka. Det är unikt och någonting att bygga vidare på.