Hudvårdstrenden slog ner som en bomb bland barn. Det började på TikTok, Instagram och Youtube, där influencers lägger ut avancerade hudvårdsrutiner. Skönhetskedjor bekräftar att de sett en ökning av kunder under 13 år. Butikschefer uppger till och med att gruppen utgör uppemot 40 procent av kunderna. Trenden är densamma globalt och har intensifierats senaste halvåret.
Vi snackar om barn i låg- och mellanstadieåldern som använder ansiktsvatten, serum, syror och krämer i flera lager. Avancerad, aktiv hudvård ämnad för hudproblem och skavanker vuxna råkar ut för, efter decennier av hårt solande utan skydd. Med stigande ålder kommer rynkor, blemmor, fläckar och fnas. Hudvårdsindustrin, som omsätter miljarder, är bra på att locka till försök att kamouflera krackelerad yta. Jag har också gått i fällan och slantat upp duktigt med pengar, för lyxförpackat hudjox. Men när småtjejer blir storkonsumenter av snigelslem och retinol, är det något som gått riktigt snett.
De kallas Sephora kids. Jag har sett dem. Min dotter, som också börjat prata om ”skincare”, vädjade om att få gå in i butiken som är på allas läppar. Vid hyllorna med förpackningar i pastellfärger trängdes horder av sminkade barn. Jag mötte blicken på en ordningsvakt som såg ut att dela min undran, om vad i hela friden det är som pågår.
Trots att hudvårdsboomen är förhållandevis färsk, har en lång rad hudläkare varnat för det de redan ser av konsekvenserna. På klinikerna syns en tillströmning av vuxna, vars barn behöver hjälp med rodnader, plitor och utslag orsakade av produkter som ung hy varken tål, eller behöver. Experter larmar om att det på sikt kommer att leda till kroniska, inflammatoriska hudsjukdomar.
Debatten har medfört att apotekskedjor inför åldersgräns, för att hindra barn från att handla grejerna. De vill inte driva på osunda beteenden och ideal. Den slutsats man kan dra av det, är att de här barnens föräldrar totalt har checkat ut. Om burkar, vars innehåll påstås kunna behandla rynkig, åldrad hy, måste beläggas med varningstexter och restriktioner har vuxna i skincarekidsens omedelbara närhet frånsagt sig ansvar och förmåga att tänka längre än näsan räcker.
Det handlar om en inte särskilt köpstark kundgrupp, som inte tjänar egna pengar. Många produkter som blivit virala är dessutom svindyra. Alltså är det vuxna, som köper sånt här till barn, vars i grunden oförstörda hy på sin höjd behöver fukt och solskyddsfaktor.
En del försöker få det att framstå som positivt, att barn inser värdet av ”self care”. Bra försök, men i själva verket är det ännu en trend, där småflickor hetsas att sträva efter skönhet, perfektion, polerad yta och glow.
Signaler om att barn mår skit kommer i strid ström. De ringer Bris för att prata om självskadebeteenden. Många flickor vårdas för livshotande ätstörningar. Fler och fler medicineras med antidepressiva och läkemedel för att kunna sova.
Skincareboomen kan verka harmlös i jämförelse, men hur barn mår börjar och slutar med ett samhälle på väg i fel riktning. En gränslös tillvaro där föräldrar har noll koll på den skit som översköljer ungar, på plattformar de egentligen är för små för att använda. Vuxna, som inte ens förmår säga nej till syror som hajpas på TikTok och förklara varför. I kön till BUP är ett perfekt glow inte till hjälp för någon.