2024 var året när Kuriren för första gången hade fler digitala prenumeranter än papperstidningsprenumeranter.
En trend som fortsätter i 2025 där i dagsläget 54 procent av våra prenumeranter enbart läser oss digitalt.
Omställningen går fort och i takt med den jobbar vi stenhårt för att möta de förväntningar som finns på en bra nyhetstjänst digitalt.
Vi följer noga vilka ämnen som engagerar allra mest. Där ser vi en del frågor som har varit underbevakade sett till era intressen – och att vi behöver granska mer. Vi har även konstaterat att vi behöver göra mycket mer rörligt innehåll, och bli ännu mer relevanta i sociala medier.
För att lyckas med det behöver vi göra förändringar på redaktionen.
En av de förändringarna är att vi från och med 10 februari inte längre kommer att ha en renodlad kulturredaktör, en roll som istället omvandlas till allmänreporter.
I norra Sverige är Kuriren den tidning som allra längst hållit fast vid en kulturredaktör. Kollegor som NSD, Piteå-Tidningen och Norran har de senaste åren valt att göra om den tjänsten. Och blickar man över hela landet tillhör Kuriren en minoritet av lokaltidningarna som haft en kulturredaktör – när många andra, större, tidningar valt bort den rollen.
Nu ser även vi att vi behöver göra den här förändringen. Kulturjournalistiken når ut till en smal målgrupp och vi behöver använda resursen att skriva om ämnen som berör våra läsare i högre utsträckning. Vi kommer fortsatt att skriva om den kultur i Luleå som vi ser att många läsare vill ta del av och vi kommer också att ha kvar en nöjesredaktör. Men kulturbevakningen kommer inte vara lika bred som innan eller rapporteras om i den utsträckning som vi tidigare har gjort.
Vi kommer också att flytta en sportreporter till allmänredaktionen. Mycket av det innehåll som publiceras på vår sajt är sport. Och även om intresset är stort, så behöver vi även där i högre utsträckning förstärka vår bevakning i andra ämnen.
Kuriren och NSD:s gemensamma sportredaktion ger oss möjligheter att ha en resursstark uppställning. Efter den här förändringen kommer det vara totalt sex anställda som jobbar med sportbevakning, vilket tillhör de större sportredaktionerna om man blickar runt om bland andra lokaltidningar. Jag är övertygad om att vår bevakning kommer hålla en fortsatt hög nivå och att ni sportintresserade kommer vara nöjda.
Vi hoppas att alla läsare kommer uppskatta vårt innehåll när vi satsar vidare på att bli ännu bättre.
Större fokus läggs bland annat på vårt rörliga innehåll på sajten, och på Instagram och Tiktok. Den sistnämnda plattformen kan ni nu följa oss på (@kurirenlulea) och vi har i skrivande stund fått över 1 000 följare på bara en vecka.
I dag har vi ett ganska svagt fäste bland yngre läsare. Då pratar vi inte bara om tonåringar, utan även åldrarna 30-50 år. Det är viktigt för oss att få den målgruppen att inse värdet av att följa med i vår rapportering. Genom att finnas på Tiktok visar vi upp en del av det innehåll vi skapar och når väldigt många Luleåbor som annars aldrig tar del av oss.
En förändring som också äger rum i papperstidningen är att vi ökar antalet korsord så det blir två fler varje vecka. Totalt kommer vi publicera nio korsord i veckan, varav fyra är sådana man kan tävla om priser. En förändring som jag tror kommer vara uppskattad bland er läsare.
Slutligen hoppas vi kunna leverera massor av journalistik som gör skillnad i vardagen. Har du tips om något vi borde granska? Skicka gärna ett mejl till tips@kuriren.com eller använd vårt tipsformulär i appen och på sajten.