Pengarna tar slut allt snabbare. Inflationen och smygflationen är de största bovarna, sägs det. Men prisökningarna var ett faktum redan när inflationen var låg och stabil.
Som konsumenter märker vi direkt när bensinpriset går upp. Men många varor prisjusteras i lönndom. Som i ett trollslag är 500 gram inte längre 500 gram. En liter är inte längre en liter.
Flingor, konserver, schampo, juice, glass, chokladkakor, spagetti. Många förpackningar har samma stora, säljande format som tidigare. Men innehållet har krympt. Shrinkflation kallar ekonomerna denna egenhet, eller krympflation på vårt tungomål.
Krympflationen omfattar snart sagt allt vi handlar, från toapapper till lyxpraliner. Den kompenserar producenterna för ökade kostnader på inköp, personal och transporter. I stället för att höja priset och dra på sig kritik, väljer fabrikanterna att minska på innehållet. Lite så där lagom så att det knappt märks. Men det syns på företagens rörelsemarginal och lönsamhet.
Att företag tjänar pengar har jag inget emot. Det är ett måste om de ska överleva och utvecklas. Men krympflation är inget annat än lurigt geschäft. Det utgår ifrån att vi konsumenter är svagsynta, naiva och lättlurade.
Ett exempel är kaffet. De flesta paketen har omärkligt minskats från 500 till 450 gram. Men priset har inte gått ner. Oanständigt så det förslår har kaffet i stället blivit dyrare. Krympflation kan vara girigt listig också. Ta filmjölken. Den har ändrats från 1 liter till 1000 gram. Effekten? Fullt pris men inte fullt en liter i paketet.
Som konsument måste man ha ögonen med sig och vara en fena på att läsa det finstilta. För att jämföra måste man dessutom ha tillgång till innehållsbeskrivningen på de gamla förpackningarna. Fabrikanter marknadsför sällan de minskade volymerna. Annars brukar vi minsann påminnas om motsatsen: ”Innehåller 5 extra brödskivor! Nu större förpackning! Dubbelt så mycket för samma pris!”. Krympflation däremot är inget man torgför med megafonen.
Dock finns det företag som varit förutseende med sin krympflation. Swedish Match var tidigt transparent med att innehållet i snusdosorna skulle minskas. Färre prillor i dosan, men priset föll knappast någon på läppen – det blev högre.
Självklart vill företagen öka sin lönsamhet. Men krympflationstricket är knipslugt. Som lök på laxen accelererar inflationen vilket betyder ännu mindre köputrymme för oss konsumenter. Det är vi som står vid kassan med Svarte Petter på kvittot.
Som det inte vore nog tycks hela samhället drabbat av krympflation – eller ska vi kalla det välfärdsflation? Överallt minskar utbudet på service. Det saknas sjukvårdspersonal, lärare, chaufförer, poliser, restauranganställda och många andra nyckelpersoner för ett välsmort samhällsmaskineri.
Samtidigt drar offentliga sektorn åt svångremmen så hårt att det hart när blivit omöjligt att skapa några förbättringar. Behöver man hjälp, av vilket slag det vara månde, hänvisas man till något enfaldigt telefonnummer där man i bästa fall hamnar i evighetskö.
I vårt krympande välfärdsland finns snart ingen professionell människa att rådfråga. Det må vara bekymmer med teven, tågresan eller tänderna. Undra på att Moder Svea dalar snabbt i den internationella välståndsligan. Hon blir alltmer lik en förkrympt chipspåse.
Krympflation har blivit sinnebilden för vår sviktande välfärd där en liter är mindre än en liter.