Svar på insändaren "Satsa på bussar och bättre vägar" i Kuriren den 28 januari.
Jag måste hålla med om problemen med tågurspårningar och inställda tåg på grund av vädret. Men jag kommer till en helt annan slutsats. Jag har själv åkt tåg mellan Boden och Luleå då det var minus 38 grader och tåget gick punktligt fram och sedan tillbaka. Tur var ju det för det fanns inga alternativ. Jag har också bilder på hur svenska tåg tagit sig igenom snöhinder på tre meter. Men det var några år sedan. Hur är det i dag och varför är det som det är. Spydigt kan man ju säga: Varför skaffa dyra, snabba och fina tåg om man inte kan köra dem på grund av vädret. Vem har ansvaret?
När Trafikverket ställdes till svars i tv genom Uppdrag granskning, lovade man bättring och nya satsningar. Vad blev det av det? Bara i år ska 1.200 personer inom SJ och järnvägssektorn sägas upp. Vad är det för satsning? Det är för att öka vinsten för staten! För något år sedan var den mellan tre och fyra miljarder per år. Här måste det bli ett nytt tänk. Varje gång vi kan köra ett tåg i stället för bil eller lastbil är det en ekonomisk vinst för miljön!
Trafikverket har vetat om vilka spår som varit dåliga men inte åtgärdat det och det har bland annat lett till urspårningar. Det är dags att ansvarig chef avgår! Här måste även regeringen ta sitt ansvar. För klimatet behövs i stället en tredubbling av tåginvesteringar!
I år är det valår. Vilka partier ställer upp på det byggs en Norrbotniabana? Hur ska Sverige nå sina klimatmål? Tänk på att ett enda godståg kan ersätta 25 lastbilar med släp! Bilen drivs med smutsig sinande importerad olja, då däremot tåget drivs av inhemsk miljövänlig grön el! För att köra ett godståg från Boden kostade strömmen (för något år sedan) bara åtta kronor!
Fortfarande är det mycket säkert att åka tåg. Risken är det eftersatta underhållet! Nyligen kunde vi läsa om de punktliga schweiziska tågen. Det vore något att ta efter. Där satsar man på en fond på 48 miljarder som ska säkra och finansiera underhåll av spår med mera och utbyggnad av nätet. Det bästa är att allt har stort stöd av befolkningen och de olika politiska partierna. Tyvärr har Sverige nästan blivit ett u-land när det gäller järnvägsutveckling, men det måste vi hjälpas åt att ändra på.
Var står ni våra politiska partier när det gäller svenska folkets järnväg?
PS. Varför inte använda Gällivare som testanläggning för att utveckla järnvägens lok och materiel?