Jag har uppmärksammat hur skolsituationen hela tiden blir alltmer orolig och att ett eller två barn tillåts i alltför stor utsträckning ställa till kaos utan ett tydligt speciellt stöd.
När barn med uppenbara svårigheter att tillgodogöra sig kunskap och som uppför sig allmänt bråkigt och stökigt, vilket medför att skolgången för de övriga eleverna inte får tillräcklig uppmärksamhet… all tid åtgår till att stävja problem… måste lärare och övriga ansvariga snarast anskaffa speciella resurser till det barn som behöver detta.
Allt annat är bara att kasta bort möjligheter för både det oroliga och störande barnet som för resten av klassens elever.
Det är inte solidariskt att låta barn med synnerligen svåra samarbetsproblem få härja fritt bara för en sorts jämlikhetstanke, som bara blir absurd när ingen får hjälp och all tid fokuseras på problem som uppstår hela tiden.
Lugn och ro är en oerhört viktigt tillgång för eleverna för att kunna tillgodogöra sig kunskap. Om då ett barn hela tiden är både ljudligt och extremt rörligt och samtidigt utövar fysisk terror på de övriga barnen, så är det mest stöttande att ta barnet ur klassen och ge detta barn speciellt stöd för att kunna undervisas. Om så inte sker drabbas en hel klass barn och alla utarmas på kunskap och intresse för att tillgodogöra sig kunskap.
Ett barn får inte förstöra för resten av eleverna. Ett barn som hela tiden är stökigt får inte av någon fundamentalistisk ”ideologisk” orsak vara den som det i första hand ska ”tas hänsyn till”, vilket så är enbart en fullständigt förljugen hänsyn! Det är enbart fullständigt helt fel och utan logiskt tänk.
Ett barn som inte klarar att fungera socialt så illa att hela klassen drabbas äger all rätt till att få all hjälp att mogna och växa med särskilt stöd av specialistlärare. Något annat är absolut inte rättvist ... vare sig mot det stödbehövande barnet och inte för de andra barnen heller!
Barnet kan självklart tillhöra ”sin” klass och under speciella tillfällen delta om barnet har med sig en egen speciallärare som ger barnet all stöd och hjälp för att inte skapa kaos!
Hur ska vi annars kunna höja kunskapsnivån i Sverige om vi inte hjälper alla barnen på någorlunda lika villkor trots olikheterna?!
Vi måste våga se olikheterna och agera därefter på bästa möjliga sätt för allas bästa!