Skyltfönstret - ditt ansikte utåt

Norrbottens län2013-12-03 06:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Centrum - trist och igenbommat eller ljust och välkomnande?

Ett varmt, ljust och välkomnande centrum är något som vi alla Luleåbor vill ha. Skyltfönster lyser upp och kan bidra till ett varmare och mer levande centrum. Men, kära affärsinnehavare! Hur lockar du in mig i din butik? Absolut inte med igenklistrade skyltfönster, skyltfönster med stora tråkiga affischer eller skyltfönster som visar hela butiken, ofta med slarvigt upphängda kläder på klädställningar.

Undantag finns: Enströms blomsterhandel, Lindgrens damkläder, Skosöder och några fler. Skyltfönstret är din butiks ansikte utåt. Som kund får jag en uppfattning av vilken typ av kläder, varor du säljer. Ett snyggt arrangerat skyltfönster med både stort och smått gör att jag stannar upp och kanske hittar något som jag vill titta närmare på. Jag tar steget in i din butik. Ett tomt, igenklistrat eller slarvigt arrangerat skyltfönster triggar mig inte alls att utforska vad du har i ditt sortiment. I ett bra skyltfönster händer det saker hela tiden, du visar upp det senaste. Dina skyltdockor byter kläder och accessoarer allt eftersom du får in nya leveranser. Samarbeta med andra butiker och erbjud dem plats i ditt skyltfönster. Engagera din personal. Låt dem vara delaktiga och komma med förslag om hur du bäst ska visa upp dina varor. Du har en möjlighet att visa upp det som är unikt för just din butik. Varför tar du inte den chansen?

Avslutningsvis hoppas jag verkligen att skyltfönstren på före detta Åhlénshuset förblir öppna nu när det blir Dansens hus. Jag hoppas att alla som passerar kommer att kunna se in i lokalen och att ljuset från lokalen ska flöda ut och locka in alla förbipasserande.