Ljug inte, Ingrid Norberg

INGA LÖFTEN. Ingrid Norberg och Yvonne Stålnacke gav inga löften om mer pengar till skolan.  Foto: ANDREAS WÄLITALO

INGA LÖFTEN. Ingrid Norberg och Yvonne Stålnacke gav inga löften om mer pengar till skolan. Foto: ANDREAS WÄLITALO

Foto: Andreas Wälitalo

Norrbottens län2010-01-23 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
PÅ TISDAG VÄLJER BUNs, barn- och utbildningsnämndens. ordförande i Luleå, Ingrid Norberg (bilden ovan), att via pressen
informera att man nu står i begrepp att rasera Daggkåpan, Oasen och Lillstrand. De lärmiljöer, som kommit till för de elever, som av olika skäl inte klarar av den så kallade vanliga skolan. Det är inte första gången BUN tillsammans med flera tjänstemän i ledande ställning, bland andra skolchefen, velat avskaffa dessa verksamheter. De kostar för mycket, men det säger man inte, utan hävdar i stället att kommunen fått kritik av Skolinspektionen. Vilket inte sant. Inte någonstans i den framlagda rapporten står en enda rad att våra särskilda undervisningsgrupper bör lokalintegreras och för att eleverna inte ska bli "exkluderade" måste vistas i sitt "sociala sammanhang". Alla, som har eller tidigare haft, med dessa elever att göra vet att det är just exkluderade de varit i sina hemskolor. Detta utanförskap kan ta sig i uttryck på olika sätt; antingen att sitter de ute i korridoren eller så kommer de inte alls till skolan, men någon egentlig undervisning blir det inte. Skolchefen har också hänvisat till rapporten "Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?" där Skolverket
menar att lågpresterande elever ofta delas in i olika grupperingar utifrån
behov av särskilt stöd eller kunskapsnivå, vilket i sin tur kan ge stigmatiserande effekter och att elevens självbild påverkas
negativt. Våra elever är, i den bemärkelsen, långt ifrån lågpresterande och ska inte jämföras med elever med allmänna inlärningsvårig-
heter. I samma rapport står det också: "Skolverket vill framhålla att även om det finns en problematik inbyggd i differentiering och särskiljande lösningar så ska det inte tolkas som att alla elever i alla sammanhang gynnas av integrering. Detta leder till en ny form av schablonlösning som inte är önskvärd." Det är där, våra elever uppmärksammas och vi som har arbetat med dem i åratal vet vilka förödande konsekvenser en nedläggning kommer att innebära. Var nu ärlig, Ingrid Norberg, och säg som det är: I dessa åtstramningstider måste vi alla dra vårt strå till stacken och, när det
kommer till kritan, så är det inte så förfärligt många elever som drabbas.