Fria ord: Vi klarar oss inte utan reklam

Författaren till insändaren med rubriken "Reklam kan vi klara oss utan" som publicerades på Kurirens insändarsida häromdagen verkar leva i en helt annan värld än vi andra.

Norrbottens län2011-10-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag så är nästan all direktreklam tillverkad av återvunnet papper. Även dagstidningar, veckotidningar, förpackningar, brevpapper, kuvert, telefonkataloger, hushållspapper, toalettpapper och andra pappersprodukter tillverkas nästan uteslutande av återvinningspapper. När man använder återvinningspapper så måste man tillsätta någon procent rena fibrer i processen.

I insändaren får man intrycket att det pågår total skövling av våra skogar i syfte att tillverka direktreklam. Så är det givetvis inte. Enligt skogsbolagen är tillväxten i skogen större än avverkningen. Så har det varit åtminstone de senaste 25 åren.

Den skog som avverkas både exporteras och sågas upp för att användas i byggnadsindustrin och till hustillverkning samt till snickeribranschen.

När det gäller reklam så är det en viktig del i företagens marknadsföring. Utan reklam kan inte konsumenterna göra prisjämförelse mellan olika butiker och leverantörer. Utan reklam har man ingen möjlighet att utnyttja eventuella extrapriser.

Utan reklam blir produkterna dyrare eftersom försäljningen blir mindre. Blir försäljningen mindre måste företagen göra sig av med personal och det blir flera som blir arbetslösa.

Vi klarar oss inte utan reklam. En helt reklamfri morgontidning skulle vara i det närmaste oläslig. Det blir lite av kinesiska tidningar på Maos tid som dessutom saknade bilder.

Utan reklam skulle tidningarna gå i konkurs ganska snart och då skulle vi inte ha någon insändarsida som publicerade inlägg om exempelvis reklam.

Det är nog bara författaren till insändaren som är så naiv att han tror sig kunna klara av att leva ett liv utan påverkas av reklam vare sig det är betalt reklam i tidningar, direktreklam adresserad eller oadresserad, internetreklam och tv-reklam. I dagens komplicerade värld behöver vi reklam för att kunna ta rationella ekonomiska beslut.