NOG HAR de flesta av oss irriterat stött på situationer där vi fått svar liknande "jag förstår vad du menar men tyvärr måste vi följa våra rutiner". Vårt samhälle är i mycket hög grad uppbyggt på lagar, regler och rutiner.
Den amerikanske professorn i psykologi Barry Schwartz har nyligen kommit ut med boken Practical Wisdom där han menar att den "praktiska visheten", är en bristvara i vårt samhälle. Redan Aristoteles myntade uttrycket för nästan 2500 år sedan och han ansåg att dygden skapades genom en kombination av moralisk vilja och moralisk färdighet. Det gällde att kunna fatta rätt beslut i olika situationer.
I vår tid leder alla dessa lagar, regler och rutiner ofta till både ologiska och felaktiga handlingar. Systemet är också ofantligt dyrt och byråkratiskt, och ändå hittar kluriga människor ständigt lukrativa hål. Förutom detta problem menar Schwartz att incitament ofta underminerar dygden och som ett praktexempel nämner han finansbranschen. För att komma tillrätta med problemen måste vi erkänna betydelsen av moralen och uppmärksamma de dygdiga hjältar som varje dag gör fina saker.
Själv tror jag att alla de tusentals reklambudskap som varje dag möter oss har ett avgörande inflytande på vår värdegrund och våra normer, eller dygd som Schwartz uttrycker det.
Vi har blivit alltmer giriga, fåfänga, köpsugna och avundsjuka. Att förbjuda all reklam är dock orimligt, men kanske borde vi skapa en balans mellan företagsreklamen och en demokratiskt vald värdegrund med humanistiska normer.
Dessa medborgarprojekt skulle lämpa sig väl för kommuner. Det kommer att kosta men det finns mycket mer att tjäna. Tänk om vi kunde skapa ett samhälle som fungerade med en bråkdel av alla dessa lagar, regler och rutiner. Visst vore det praktisk visdom.