Orange färg på skyltar och kläder är tänkt att locka patienter till landstingens vårdcentraler. Landstingsledningen ser detta som en strategisk insats i konkurrensen med privata utövare.
Den flykt som skett från landstingens vårdcentraler beror knappast på snyggare skyltar hos de privata utövarna. Det är att underskatta den enskilde medborgaren.
Värdet av ett varumärke sitter inte i kläderna. Det påverkas mycket mer av verksamhetens innehåll.
Detta delprojekt för landstinget är förhållandevis billigt i förhållande till mycket annat men solkas snabbt i kanten om landstingets verksamhet inte upplevs som tillräckligt kvalitativ. Det finns en osäkerhet på flera områden:
n Det finns överlag ofta brister i bemötandet på landstingets anläggningar. Det har lett till att kontakt tagits med patientnämnden. Inom den kommun jag bor i skedde totalt i det närmaste en fördubbling av ärendemängden.
n Vilken möjlighet finns att få slippa möta en ny stafettläkare när du besöker vårdcentralen?
n Hur löses patientsäkerheten om det likväl är långt till ett sjukhus?
n Hur känns det att mötas av en telefonsvarare när du ringer till patientnämnden för att påtala brister i vården?
Vårdcentraler kommer samtidigt att kallas för hälsocentraler och hälsosamtal kommer att erbjudas för 30-åringar. Förebyggande vård har betydelse, men räcker det? Ger det en större känsla av trygghet för den sjuke? Jag tror inte det.