Fria ord: Vakna våra folkvalda

Norrbottens län2013-07-13 06:58
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad märkligt tyst det har varit under senare tid, och nu också så här inför sommaren, från våra lokala och regionala folkvalda. Det borde osa svavel från alla politikerhåll bildligt och bokstavligt talat efter Trafikverkets förslag på infrastruktursatsningar de kommande tio åren. Inte heller nu är Norrbotniabanan med i den nu publicerade planen! Trots lokala och regionala utlovade medfinansieringspengar! Trots att EU-kommissionen definierat Botniska korridoren som en del av det europeiska stomnätet för gods- och persontransporter och därmed visat på betydelsen av banan i ett EU-perspektiv! Trots mycket positiva miljöeffekter med bland annat ett reducerat koldioxidutsläpp på cirka 80.000 ton per år! Visst är det märkligt att den ändå inte platsat in!?

I den tabell (NK 14/6) över de projekt som är med i den nu presenterade tioårsplanen kan man konstatera för det första, att de flesta som kvalat in återfinns söder om Dalälven och för det andra, att den lönsamma Norrbotniabanan saknas trots påvisad lönsamhet med ett plus upp till 0.40 kr/ investerad krona i lönsamhetstal enligt Banverkets beräkningar, medan ett flertal olönsamma större objekt i södra Sverige har platsat in! Bland annat väg-/järnväg i Göteborg, minus 0.55 kr/investerad krona, järnväg/ dubbelspår/resecentrum i Varberg, minus 0.61 kr/investerad krona och Södertunnel/järnväg i Helsingborg, minus 0.60 kr/investerad krona. Det vill säga mycket olönsamma projekt! Visst är det märkligt att dessa platsat in före Norrbotniabanan!?

En eloge till vår nye landshövding som tagit initiativ till att ta fram och dokumentera/verifiera de bidrag till nationen som genereras från våra tunga industrier och övriga verksamheter i Norrbotten. Det har påtalats tidigare men ett nytt fräscht initiativ kanske hjälper om det blir klart i god tid före kommande val.

Vattenkraftsmiljarderna som genereras i de två nordligaste länen varje år rinner bokstavligen och bildlikt ut ur länen liksom de tiotalet miljarder som LKAB årligen genererar i vinst till ägaren staten. Huvuddelen av dessa miljarder slussas till södra Sveriges utveckling inklusive till pengaslukaren StorStockholms jätteprojekt. Visst är det märkligt!?

Snart kommer valaffischerna upp och budskapen förklädda till förföriska löften spridas ut över nejderna. Jag hoppas att alla tar tillfället i akt att syna budskapen i sömmarna och kritiskt ställa frågor om hur man tänker sig agera i viktiga framtidsfrågor. Infrastrukturen är enligt min mening en sådan mycket viktig och avgörande fråga för vår regions utveckling och framtida utvecklingspotential.

Avsaknad av goda kommunikationer längs den relativt befolkningstäta kustregionen är starkt hämmande såväl för kuststråket som för inlandet. Den negativa behandling som projekt Norrbotniabanan hittills fått från statsmakterna oavsett politisk färg är under all kritik och en skymf mot oss i norra Sverige! Alliansregeringen bär dock det största ansvaret och har under de senaste sju åren i det här avseendet svikit norra Sverige å det grövsta – tyvärr!

Dags för oss ”vanliga” medborgare att agera på det sätt var och en kan och förmår för en bättre behandling av vår vackra och betydelsefulla landsända!