Fria ord: Trafikverket måste prioritera om

Norrbottens län2013-06-19 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

ATT NORRBOTNIABANAN inte fanns med i Trafikverkets järnvägsplanering för de närmaste tolv åren var både negativt och mycket tråkigt att läsa! Hur kan det komma sig, kan man ju undra.

I beräkningar som Trafikverkets gjort tidigare, konstaterade man att banan skulle bli lönsam!

Varför då skriva att : ” ... den har dålig lönsamhet”? En efterhandskonstruktion? Har det blivit en politisk fråga? Ska det bli en valfråga?

Frågan om Norrbotniabanan borde lyftas över partigränserna! Banan efterfrågas av såväl näringsliv som samhällsorganisationer!

Den Botniska korridoren där Norrbotniabanan skulle ingå är numera en del av EU utpekat strategiskt transportsystem som fått så kallad TEN T-status. Dessutom är EU villigt att medfinansiera projektet!

Nu måste regeringen visa var man står och möta upp det stöd som vår infrastrukturminister uttalat för Norrbotniabanan!

”Jag är less att höra på argumentet om låg lönsamhet” säger Erik Bergqvist regionråd i Västerbotten. Jag håller verkligen med! Varje bil du kan ersätta med tåg är en vinst både för vår miljö och energitillgången! Forskarna menar till exempel att vi kommer att ha en akut brist dieselbrist inom tio år!

När det gäller våra koloxidutsläpp :”... är vi just nu ytterst nära gränsen 400 ppm ”… enligt Brage Norin ”miljöforskare och debattör”.

”Dödligt måste brytas", skriver Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB. Helt rätt. Bra jobbat. Vi är många som stöttar er.

Det vi har i Sverige är vattenkraft! Vi kan köra tåg med grön el, det vill säga att man får tillbaka ström när man bromsar. På Malmbanan mellan Riksgränsen och Narvik ger ett malmtåg så mycket ström tillbaka att räcker att köra ett tomt malmtåg från Narvik till Riksgränsen.

Med ett enda godståg kan man ersätta 25 lastbil. En lokförare ersätter alltså 25 lastbilschaufförer. Hur kan då tåg vara olönsamma?

Och sen om vi tänker på säkerheten – vad är ett människoliv värt? Eller se bara på vinterns tågurspårningar söder om Älvsbyn.

Trafikverket måste tänka om (eller räkna om)!

Jag tror inte jag behöver ta upp fler saker, för det känns som om Trafikverket gjort som strutsen, det vill säga stoppat huvudet i sanden. Det är dags att ta upp huvudet och göra omprioriteringar!!