Fria ord: Sur eftersmak efter beslut om Bodenlärare

Norrbottens län2012-06-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till: Maria Lundgren (skolchef), Bertil Sundström (grundskolechef), Monica Öhrvall (rektor) och Daniel Westerberg (personalstrateg).

Något helt unikt har skett i svensk skolhistoria, detta i Boden. En hel högstadieklass - tillsammans med sin huvudlärare - lämnar den kommunala verksamheten till förmån för en friskola. Egentligen ville vi inte detta, men paradoxen är att det är ni själva - tunga tjänstemän i Boden - som bär ansvaret för skolbytet. Därför gör vi nu ett avslut genom att beskriva hur vi upplevt denna process.

Vi anser att ni baserat ert beslut - att inte låta huvudläraren följa med till Korpenskolan - på andra skäl än vad som tar sin utgångspunkt i den nya skollagen, där eleven skall stå i centrum vid organisationsförändringar samt enligt de riktlinjer ni själva stipulerat (i prioritetsordning): 1. Behörighet. 2. Pågående rehabiliteringsärenden. 3. Anställningstid. 4. Pedagogiska skäl.

Eftersom vare sig punkt 1-3 påverkade klassens flytt har våra bevekelsegrunder för dialogen med er istället utgjorts av det finns flera pedagogiska skäl att ta hänsyn till (punkt 4). Bland annat att klassen har fem barn med särskilda behov, där det vid minst ett fall finns tidigare skolbyten i historiken att ta hänsyn till. Vidare att just kombinationen med skolbytet i sig tillsammans med årskurs 8 - där den pubertala mognadsprocessen påverkar som mest och första året med betyg - också är adekvata argument i sig själv.

Ingen av dessa skäl har ni tagit hänsyn till. I stället har ni åberopat begreppet "verkningsgrad" som skäl till förflyttningen av huvudläraren, som är en av de mest erfarna och uppskattade pedagog kommunen haft. Att inte värdera föräldrars sakargument högre i detta avseende är anmärkningsvärt. Även det faktum att lärarbemanningen av Korpenskolan inte speglas mot de antal klasser som Sandenskolan bidrar med, anser vi också är anmärkningsvärt.

Ni har efter att vi föräldrar mobiliserat oss och visat stor handlingskraft gentemot er, inte velat föra diskussionen med oss.

Ni har visat prov på att tillämpa det särskilda mandat ni har - myndighetsutövandet - på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Ni har behandlat huvudläraren på ett förkastligt sätt genom att ägna er åt efterforskningar på ett sätt som inte gagnar den kommunala verksamheten och som inte hör hemma i en transparant demokrati 2012. Ni har påstått att huvudläraren uppviglat oss vuxna människor, vi som kan ta eget ansvar. Ser ni inte anomalin? Ser ni ingen humanaspekt?

Vi anser att det nästan bara finns förlorare i denna process. Enligt era egna beräkningar sparas ca 4 Mkr på att lägga ned Sandenskolan. I klass 7:3 fanns 21 elever. Det fria skolvalet innebär att skolpengen överförs från kommunen till friskolan. När klassen går ut nian har det alltså genererat en kostnad på ca 3,5 Mkr, d.v.s. nästan hela kostnadsbesparingen. Detta bara räknat på skolpengen. Är det hög verkningsgrad? Fler elever från Sandenskolan står på kölista för att få en plats på friskolan. Gör ni något åt det?

Är det hög verkningsgrad att kasta ut en lärare i kylan med rätt kompetens och 29 års yrkeserfarenhet? Eller att inte våga ta diskussionen med föräldrar som mobiliserat sig och engagerar sig för sina barn? Kanske att skylla på varandra när vi vill veta vem som är beslutsfattare är hög verkningsgrad? Monica: att inte svara skriftligt eller Bertil: att inte säga någonting till oss vare sig muntligt, skriftligt eller i media, det är kanske hög verkningsgrad? Eller Maria och Daniel: att ägna timmar på arbetet åt att snoka i en lojal medarbetares förehavanden? Det gjorde man också på 1600-talet men då kallades det för något helt annat... Är det hög verkningsgrad att inte sträva efter att nå ömsesidiga överenskommelser med missnöjda föräldrar eller med arbetstagarorganisationen? Bägge MBL-förhandlingarna slutade ju faktiskt i oenighet. Eller att inte bereda och underbygga sina beslut mer än från ett ekonomiskt perspektiv, det är nog det som är hög verkningsgrad? Eller?

Tyvärr känner vi föräldrar bara en sur kvardröjande eftersmak efter denna process. Vi får känslan att ni försöker skylla på att vårt gemensamma beslut skulle dränera den kommunala skolverksamheten ytterligare. Tvärtom, genom dåliga beslut tvingar ni oss att lämna kommunens verksamhet. Ni borde istället börja fundera över varför så många lämnar kommunala skolan och varför inte privata skolorna går omkull, utan verkar utvecklas.

Från vår sida är härmed denna process ett avslutat kapitel. Nu vill vi bara njuta av sommaren och se fram emot en trygg hösttermin på den nya skolan, efter denna turbulenta tid för oss men framförallt för våra barn. Det är faktiskt barnen som varit orsaken till försöket att föra dialogen med er. Tyvärr lyckades inte det denna gång.