Fria ord: Skolan ska väl ligga i framkant

Norrbottens län2012-06-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

VI HAR historia. I ett försök att låta eleverna använda digitala verktyg har vi kommit överens om att göra en tidning. Alla elever är taggade och ska ge sig i kast med uppgiften. Det är bara det att det inte går. Vi har 7 datorer på 70 elever i årskurs 3-6, varav en del funkar ibland.

Jag har lyckats hitta en gammal bärbar och ger den till en flicka som har fått vänta på en dator halva lektionen. En stor del av andra halvan går åt till att vänta på att den ska starta upp och sen fungerar den ändå inte. Hon ger upp och undrar om hon inte kan få ta med sin egen dator till skolan.

Vi lärare har blivit anmodade att gå en en utbildning som har syftet att lära oss att jobba med digitala verktyg. Vi ska anslå 40 timmar av vår egen tid till denna i och för sig utmärkta kurs. Men sen då? Vad ska vi göra med våra kunskaper? Tanken är att vi ska arbeta med våra elever men hur då? Vi har ju inte verktygen!

Jag saknar en gemensam satsning och strategi för kommunens skolor. Det kan inte vara så att det är upp till varje skola eftersom kostnaderna ser olika ut beroende på vilka behov som finns. Är det meningen att vi ska söka speciella pengar eller projekt till detta som bör finnas på varje skola? Och vem ska göra det?

Skolan ska väl ligga i framkant och inte vara bakom flötet?