Jag kan inte förstå varför det är så segt att få dubbelspår i Norrland. Dubbelspår på lämpliga sträckor skulle vara bra för hela Sverige.
En av Sveriges mest belastade sträckor (i ton räknat), Malmbanan, har fortfarande enkelspår! Detta trots att LKAB som vill ha dubbelspår (för att kunna öka sin kapacitet) och är villigt att öppna sin börs. Dessutom vill gruvorna i Pajalaområdet ha ett spår till Svappavaara. Det är väl självklart att bevilja ett
sådant bygge.
Ingenting går på räls
När det gäller Pajalagruvorna vore det tokigt, både ur
miljö-, energi- och tidssynpunkt, att först köra malmen på väg och sedan ha omlastning till tåg. Varför är det
sådan seghet i beslutsgången?
Tyvärr kan man numera inte säga att någonting går som på räls det vill säga i alla väder. Det får inte vara för varmt eller för kallt och det får inte heller snöa eller regna för mycket för att tåget ska gå. Tyvärr är allt så eftersatt.
För att råda bot på detta har regeringen satsat 800 miljoner kronor till järnvägsunderhåll med mera. Det är bra, men alldeles för litet. Man skulle behövt satsa även de vinstmiljarder som järnvägen genererat de senaste åren!
Det är helt fel att ha vinstkrav på järnvägen! Varje gång vi kan köra ett tåg är det en vinst; miljö- och energimässigt! Och även sett till säkerheten.
Samarbete
Det är väl inte meningen att våra framtida jobb ska
vara att sitta bakom en ratt. Om du kör efter E 4 i dag möter du nästan lika mycket bussar och lastbilar som personbilar. Det är en skrämmande utveckling! Här behövs samarbete över alla gränser.
Tänk om lastbilen i stället fick åka tåg till lämplig station och där kunde "lokala" chaufförer köra varorna till kunderna. Det är fullt möjligt om Norrbotniabanan byggs och varför inte med dubbelspår på lämpliga ställen.
I slutet av sin artikel skriver Holma "... att vid granskning av budgetförslaget har det inte avsatts några pengar till järnvägen - snarare en minskning".
Det är verkligen en skrämmande läsning, något för våra folkvalda att ta upp. Än värre var det att läsa om förslaget om att höja banavgifterna! Vilket idiotiskt förslag! För det borde ju vara tvärtom, att man fick bidrag om man nyttjar järnvägen.
Mer tåg, tack
Det påminner om den gamla SJ-politiken från 1950 till 1960. Då skulle man öka inkomsterna, alltså höjde man biljettpriserna. Då fick man färre resenärer, då minskade man antalet turer, och höjde priset, och fick ännu färre resenärer, vilket ledde till den stora "lönsamheten", en nedläggning av trafiken.
Det förslag som nu finns (att höja banavgifterna) kan ge samma negativa effekt och förslaget borde snabbt förpassas till papperskorgen!
Varför använder då företag i dag lastbil i stället för tåg? Det är ju bland annat för transportkostnaden. Ändå, om man jämför med en transport med tåg, då utsläppet i naturen är likamed noll, energin inhemsk och miljövänlig och energiutgången bara en åttondel, och du kan med en lok-
förare ersätta 25 långtradare med släp med mera.
Vi behöver i stället förslag som stimulerar till ökad
användning av järnvägen.