Fria ord: Sandlådenivå på transportdebatten

Norrbottens län2011-12-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

JAG TYCKER det är dags att utveckla och investera i miljövänliga transporter. Nu när Sverige går bra och LKAB vill öppna börsen - varför inte bygga dubbelspår på Malmbanan .

EU och Luleå med flera kommuner vill hjälpa till att få Norrbotniabanan byggd. Den blir faktiskt nyttig för hela Sverige!

Var har vi vår infrastrukturminister, nu när det är kris. Steg ett borde vara att stoppa banavgiftshöjningarna till dess att alla utredningar är klara. Det är de i april nästa år och då är förhoppningsvis den nya Ådalsbanan klar med möjlighet till nya och snabba tåg söderut.

Att höja banavgiften påminner om gammal SJ-politik. Den innebar att man ville ha mer inkomster; alltså höjdes biljettpriset avsevärt, med följd att färre tog tåget. Då minskade man turerna och höjde priset igen med följd att ännu färre åkte tåg, sen kom då den stora vinsten: man lade ned järnvägen.

Hur ska man få lönsamhet om man skrämmer bort kunderna? Och hur stor är prislappen för försämrad miljö? Varje godståg med en lokförare kan ersätta cirka 25 långtradare med släp och 25 chaufförer! Varje tåg behöver bara en åttondel så mycket energi som en motsvarande transport på väg och då talar vi om tågens inhemska förnybara gröna el mot den importerade och sinande smutsiga oljan.

Ytterligare minst 300 tungt lastade bilar ökar risken för olyckor! Om det skulle bli någon dödsolycka på grund av den ökande trafiken, hur värdesätter vi ett människoliv?

Alla måste samarbeta och inte säga som Green Cargos vd att plötsligt säga att det inte finns några lok fast man har kört tåg åt Cargonet till dags datum och det är inte det värsta - man vill inte ens diskutera det uppkomna läget. Tala om sandlådenivå.

Vi i Norrbotten står för så många industriprodukter, att vi har rätt att få ett fungerande järnvägsnät!