Fria ord: På E 4 med livet som insats

Norrbottens län2010-09-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gångtrafikanter, cyklister, mopedister och traktorförare uppmanas att visa upp sig på E 4. De ansvariga på Trafikverket vet inte att vi finns. Man har ett snävt tunnelseende, där endast bilister finns i deras tankevärld just nu. Tidsaspekten och höga hastigheter är det primära nu. Nu kan man med nöd och näppe klara livhanken när man färdas på E 4 från Åkroken till Kalix. Att färdas med traktor på E 4 till odlingar, skogsskiften och båtplatser är redan i dag ett bekymmer men sen när vi får mitträcke är det med livet som insats vi tar oss ut på E4. Så passa på nu innan det är för sent. Egentligen vill vi inte ha mitträcke som delar byar och samhällen med högre hastighet som följd. Istället vill vi ha sänkt hastighet med refuger, farthinder och kameror. Att cykla upp längs älven, broarna runt, har varit ett populärt nöje och mål för många Kalixbor. Det är inte möjligt längre när vi får mitträcke här. Vi har i möten och i skrivelser till Trafikverket krävt parallellvägar, gång- och cykelvägar från Åkroken till Kalix samt ändamålsenlig belysning vid in - och utfarter till och från E 4, men detta verkar avlägset nu. Vi har visat att man kan använda befintliga vägar och odlingsvägar som underlättar byggandet. Dessa behöver nödvändigtvis inte gå längs älven eller parallellt med E 4. Trafikverket kör sitt eget race utan att ta till sig vad de boende längs E 4 säger. Se och lär hur man byggt E 4 på den finska sidan. Men det är kanske en prestigeförlust för Trafikverket att ta lärdom av någon annan. Vi har också mycket att lära oss av fransmännen. Där kan man blockera motorvägarna med traktorer och hälla ut mjölken för att visa vad man tycker. De ansvariga på Trafikverket bedriver en myndighetsutövning utan motstycke. Där samråd och inflytande bara är floskler. Politikernas visioner om ett demokratiskt samhälle och inflytande för medborgarna rimmar dåligt mot exempelvis Trafikverkets agerande. Att kränka och nonchalera övriga trafikanter så uppenbart är ett fall för vidare granskning. I Kalix kommun är det en kamp byarna emellan om gång- och cykelvägar. Men sträckan Kalix-Åkroken måste väl ändå vara prio ett med tanke på trafikintensiteten, kommande mitträcke, skyddsräcken på sidorna och sträckor av enkelfilig väg.