Fria ord: Norrbotniabanan sparar liv

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Norrbottens län2010-04-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är bra att våra lokala tidningar har puffat för och haft artiklar om Norrbotniabanan. Det behövs verkligen skrivas om järnvägen och att den är bra för hela Sverige! Det här bygget kan göra Sverige till ett föregångsland i att tänka framåt. Den sista tiden har det mest skrivits om järnvägens miljövinster och det är jättebra. Det jag saknar i de senaste artiklarna är den stora energivinsten. Väg-, båt- och flygtrafiken använder alla en smutsig, dyrbar, sinande, importerad energikälla; oljan, vilken kan göra oss beroende på olika sätt. Tåget däremot brukar en inhemsk, förnybar, ren och billig energikälla; vattenkraften. Skickar man en viss mängd gods en viss sträcka är energiåtgången åtta gånger mer med lastbil än med tåg. En annan viktig fördel med tåget, som ofta glöms bort, är säkerheten. Det talas hela tiden om kostnaden för banan, men hur mycket ska man värdera ett människoliv? Om man färdas en given sträcka är risken att dö i en olycka 20 gånger större med bil än med tåg! När det gäller pengar och kostnader beror det på vad man jämför med. För ett antal år sen hade vi en banksvindel som ingen blev ansvarig för. Den var på cirka 40 miljarder, (den fick du och jag betala). Det är många företag som gjort stora vinster på råvaror från oss i norr. Tänk bara på Vattenfalls övervinst 2006. Den skulle ha räckt till Norrbotniabanan flera gånger om. Sverige behöver verkligen en modern kustjärnväg där industrierna ligger. Det hade varit som handen i handsken att kunna börja bygga den när Botnia och Ådalsbanan blir klara. Det är viktigt att satsa rätt. Vi måste i tid få veta var
våra politiker står i detta - innan höstens val!