Metoderna för marknadsföring och försäljning har förändrats med tiden. Teknik har möjliggjort nya och mer effektiva sätt att nå ut. Under min uppväxt var det dagspressen och andra tryckta medier som var fokus. Även direktreklam användes och man kunde hitta ett och annat reklamblad i brevlådan.
Med åren ökade omfattningen och tillslut blev vi tvungna att sätt en skylt på brevlådan för att slippa åka till återvinningen med säckar alltför ofta. Detta kringgicks ganska snabbt genom att ha reklamen som instick i dagstidningen istället och volymen ökade igen.
Telefonförsäljning är den metod som är mest enerverande. Säljaren avgör när du ska bli störd och i värsta fall är säljaren en datorröst. Tack och lov finns Nix-registret där man kan avregistrera sig från seriösa företags telefonförsäljning men hur många är seriösa i denna bransch? Det blir i alla fall färre samtal.
Under den korta fax-eran kunde man få kunden att betala för sin egen reklam genom papper, bläck och toner. Med internet kom marknadsföring via e-post. Ofta kallad spam. Hur besvärande detta än kan uppfattas så är det lättare att radera ett meddelande än att hantera pappersreklam.
Telefonkatalogerna har nästan utrotats och ersatts med annonsplatser på internet. Att få betalt för att ta emot reklam har också ökat i omfattning och utnyttjas av konsumenter för att få fri musik, fria filmer och fri nummerupplysning till exempel.
Nu är vi nära ruinens brant och tar ett steg framåt med reklam via SMS. Med höga ljud och burr i fickan ska vi ta emot reklam dygnet runt. Jag uppmuntrar alla att tacka nej till detta innan det är för sent.
Enligt marknadsföringslagen (i Sverige) är det inte tillåtet med SMS-reklam men undantagen är många och missbrukas. Blir det outhärdligt försvinner ju möjligheten att nå och bli nådd och vi får återgå till primitiva röksignaler.