Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har länge undrat varför flera företag som har stickspår alldeles bakom knuten slutat skicka gods på järnväg! För bara något år sen kunde man se godsvagnar både vid Granngården (i Boden) och Bodensågen. Numera är många företag väldigt miljö- och energimedvetna och det är ju bra. Men det känns fel när transporterna går över från tåg till bil. Vad beror det på? Är det Green Cargo som "missat" kunder eller ... Nu när Botniabanan invigts, kommer transporterna att bli både bli snabbare och säkrare. Därför är det är hög tid att ompriotera, inte bara för miljöns skull utan även för energins skull! Jag vill påminna om att ett tåg drivs med inhemsk förnybar grön el och att transportera en viss mängd gods med tåg drar bara 1/8 så mycket energi som på väg. Med Botniabanan får vi ett " dubbelspår"vilket ger ett bättre skydd mot trafikstörningar, dessutom är det ett mycket säkrare att färdas på järnväg. (Risken att dö i en olycka är 20 ggr större på vägen än järnvägen). Vi behöver minska trafik på våra vägar och inte öka den! Åtminstone där järnvägen är ett alternativ. Detta kan ju politikerna styra med olika stimulansprojekt som kan öka användningen av tåg. Det behövs ett samarbete mellan bil och tågtransporter, kanske Green Cargo skulle kunna vara mer på tårna. Många bäckar små gör en stor å.