JAG SÅG att Luleå Lokaltrafiks VD Ange Björk har uttalat sig om protesterna mot den indragna busslinjen till F 21. Han anser att man har vänt sig till fel instans med protestlistorna och tycker att man borde ha vänt sig till F 21.
Nu är det ju så att det är flera arbetsgivare som finns på flygflottiljen - FMLOG, Fortifikationsverket, ISS, en massa byggfirmor mer flera, utöver de ordinarie F 21-anställda.
Det finns kanske ett tiotal olika företag/organisationer som verkar där ute och sammanlagt har de mellan 600 ochl 800 anställda, beroende på hur man räknar.
Snart tillkommer ju dessutom fler yrkesoldater också.
Som en medborgare i Luleå kommun tycker jag det är ointressant om det initialt var F 21 som beställde tjänsten från början. Så länge jag själv har åkt buss till F 21, det handlar om åtta års tid, har jag i alla fall betalat fullt pris för transporten.
Det borde ligga i Luleå kommuns intresse att det åtminstone gick en morgon- och en kvällstur till denna arbetsplats, inte minst för alla besökande som är där dagligdags också. Vore det bara ett 50-tal anställda hade jag haft mer förståelse för den indragna bussturen.
Men det visar väl i och för sig vad försvarsmakten tycker om de anställda. Vi ska riskera livet i Afghanistan och Libyen men en buss till F 21 går inte att ordna ...
Nu är man hänvisad till bilen hela tiden.
Till SSAB kan man åka buss trots att företaget ligger mycket närmare stan än F 21.
Min uppmaning till kommunfullmäktige: Sätt in en busslinje till F21!