När E 4 görs allt säkrare för bilister hänvisas alla andra trafikslag (tvåhjuliga) till en smal remsa asfalt vid sidan om där bilar, långtradare och bussar susar fram i 90 till minst 110 km/h.
Innan vajerräckets tid var E 4 bättre att ta sig fram på, absolut inte bra men ändå bättre. Ska man i dag ta sig med cykel eller moped mellan dessa två städer på ett någorlunda säkert sätt ska vägen gå i krokar och omvägar runt E 4, minst tre mil längre. Alltså inte ett tänkbart alternativ om man vill ta sig till sitt arbete inom en rimlig tid.
Nu är det dags att knyta ihop Norrbottenskustens två städer med en riktig asfaltsbelagd cykelbana. Många skulle använda denna som ett alternativ till bil- och bussåkande. Speciellt boende i Alvik/Antnäs, Ersnäs, Rosvik, Norrfjärden skulle få ett alternativ till. Helt rätt med tanke på den miljö vi värnar om.
Cykelbanan skulle också stärka regionen, visa att det finns en vilja till framåtanda, samarbete, samsyn och miljötänkande.