VILLAÄGARNAS Riksförbund i Boden välkomnar ombyggnad av riksväg 97 mellan Boden och Sävast. Den var nödvändig och vi instämmer med kommunalråden i Boden och Luleå om förhoppningarna om en snar fortsättning till Sunderbyn.
De som bor nära den nya vägsträckan har farhågor om ett ökat trafikbuller som en följd av ökad högsta tillåtna hastighet.
Trafikverket vill lösa problemet genom att belägga vägen förbi de nära boende med tyst asfalt och en provsträcka om 1,2 kilometer har lagts.
Tyst asfalt dämpar effektivt buller från vägen, men inte från bilarna motorerna, när den är nylagd. Då tyst asfalt är porösare än vanlig asfalt, slits den ner fortare.
Man kan ju undra hur effektiv ljuddämpningen blir efter en vinter med dubbade vinterdäck?
Det ökade slitaget medför att ett ökat antal asfaltpartiklar hamnar på och vid sidan av vägen och i Sävastån för vidare befordran till Luleå via Lule älv.
Den tysta asfalten får inte heller sandas utan ska saltas. Ökad mängd salt och asfaltpartiklar kan knappast vara till gagn för miljön.
Villaägarnas regionchef och två av medlemmarna har under ombyggnadsperioden uppvaktat såväl Trafikverket som Bodens kommun med önskan om att ett bullerplank byggs förbi de närmast boende.
Villaägarna i Boden har i maj 2011 skrivit till Trafikverket med samma önskan. Skrivelsen och uppvaktningen har kallsinnigt bemöttas av Trafikverket. Bodens kommun har inte heller varit intresserad. Detta ointresse visade sig när kommunen under juli månad i år (mitt i semesterperioden) begärde en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) när vägen redan var klar att beläggas. Två veckor senare belades också vägen. En MKB ska göras innan ett arbete påbörjas.
Villaägarna Boden anser att ett bullerplank, byggt i samband med ombyggnaden varit billigare och ett bättre alternativ.
Det förtjänar att nämnas att i ett flertal kommuner i Södra Sverige har den tysta asfalten rivits upp och ersatts med vanlig asfalt.