Vilja hade inte behövts ännu

Även signaturen Gunnar Larsson ställer sig frågande till köpet av den isbrytande bogserbåten Vilja.

Även signaturen Gunnar Larsson ställer sig frågande till köpet av den isbrytande bogserbåten Vilja.

Foto: Christoffer Markström

Insändare2021-05-22 08:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till Luleå hamns förklaring till att bogserbåten Vilja låg i Piteå i vinter.
Det tonnage som kommer till Luleå när Malmporten är klar, preliminärt 2027, är från 80 000 ton och uppåt till cirka 180 000 ton.
De båtarna kommer enbart när det är öppet vatten, så alltså inte på vintern, för den storleken på fartyg har inte den isklass som krävs på vintern.
Så frågan är, varför behöver man en bogserbåt som Vilja med isbrytarfunktion?
Luleå hamn sålde Viktoria för en spottstyver. Hon hade varit lämplig att bryta is med i Luleå alternativ Piteå och Karlsborg. Nä, hon såldes väldigt fort hösten 2019, utan öppen upphandling.
För de pengar man betalade för Vilja, hade man kunnat inhandla två likadana bogserbåtar som Vilja utan isklass, för att användas sommartid och hyra ut dem vintertid i södra Sverige där man inte har behov av isbrytande bogserare.
Vilja är en speciell typ av bogserbåt som kallas ASD och behov av den typen är ett måste på grund av tonnaget.
Sen en annan tanke gällande leveransen, hon levererades 2019 och Malmporten beräknas vara klar 2027. Varför hade man så bråttom att köpa in henne?
Drift och underhåll kommer att vara en stor del av kostnaderna under tiden som man kunde väntat med.
Så Vilja kommer att vara i Piteå på vintersäsongen, Luleå hamn får inte ihop ekvationen annars.
Frågan är om det avtal man har tecknat Piteå kommun ger full kostnadstäckning för Vilja. Jag tror inte det.