Vi vill prata med en riktig människa

Digitaliseringen i vården är inte för alla, skriver Peter Malmström.

Att ringa till sin hälsocentral och identifiera sig med bank-id är inte alltid det lättaste, skriver Peter Malmström.

Att ringa till sin hälsocentral och identifiera sig med bank-id är inte alltid det lättaste, skriver Peter Malmström.

Foto: Andreas Hillergren

Insändare2023-12-19 06:36
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inom skolans värld har man förstått att datorer speciellt i dom lägre klasserna är ett hinder för effektiv kunskapsöverföring. Att det är dags att återinföra läroböcker har man äntligen förstått! 

Men låt mig berätta vad jag råkade utför i sjukvården. För tre dagar sedan halkade jag och skadade lårmuskel och höft. När jag på tredje dagen inte blivit av med besvären ringde jag min vårdcentral. Jag möttes av en telefonsvarare. Jag fick bland annat identifiera mig med Bank-ID och bekräfta mitt telefonnummer. Så fick jag besked om att jag skulle bli uppringd inom två timmar. 

När jag inte blev uppringd efter två timmar, linkade jag iväg med mitt onda ben till vårdcentralen och receptionen där. Jag försökte där boka tid. Jag fick av receptionisten svar att personalen på mottagningen förmodligen var upptagen med akuta ärenden, så jag satte mig att vänta på samtal. 

När inget hänt på 30 minuter kom receptionisten fram till mig och erbjöd sin hjälp. Hon kunde kontakta mottagningen. Där var svaret att de ringt upp alla som kontaktat dem under förmiddagen. Felet skulle varit mitt. Jag lade på, när en bestämd röst sa att jag skulle bli uppringd inom två timmar. Enligt receptionisten borde jag ha väntat och bekräftat att det var OK. Nåväl jag ringde igen och fick efter en kvart kontakt och en bokad tid.

Så vitt jag förstår är den typiska patienten en äldre person, kanske med nedsatt hörsel, syn och darriga fingrar. En sådan person är chanslös mot telefonsvararen. Om/när våra sjukvårdshuvudmän förstår detta, inför de en receptionist på vårdcentralen, som svarar i telefon och hjälper den hjälpsökande till rätta.

 
 
 
 
 
 
Läs mer om