Klimatet är på väg att bli ostyrbart. Vi når snart tröskeleffekter så att temperaturstegringen tar fart oavsett vad vi gör. Vårt ekologiska fotavtryck är bland de största i världen. Transporternas andel av våra utsläpp av växthusgaser är 45 procent inklusive flyg och sjöfart. Genom att flytta över trafik till eldsriven järnväg kan vi snabbt minska fotavtrycket.
Vår miljöskuld har för länge sen passerat 50 miljarder. För varje gång vi kan köra ett tåg i stället för bil, buss eller lastbil gör vi en vinst för miljön!
Vi vet att avgaserna består av kväveoxider som bidrar till försurning av mark och sjö, kolväten som är cancerframkallande och koloxid som bidrar till växthuseffekten.
Vi borde satsa på mer tåg i stället för att ta bort persontrafiken mellan Luleå och Boden, och Luleå – Haparanda. Särskilt nu när regionen kommer att växa kraftigt.
Dubbelspår mellan Luleå och Boden är ett måste för att få en bättre kapacitet, tidtabell som funkar, färre störningar och snabbare transport. Redan nu åker du till Luleå från Boden på 25 minuter. Apropå snabbhet, på Haparandabanan kan du åka i 250 km/h.
Energin som används är grön el, det vill säga när man bromsar får man tillbaka elström. Kuriosa är att när ett malmtåg kör från Riksgränsen till Narvik och bromsar får man tillbaka el som kan driva ett tomt malmtåg från Narvik till Riksgränsen. Luleå tekniska universitet räknade för några år sedan ut att köra ett godståg från Boden till Luleå kostade bara åtta kronor. Tänk då att du med ett godståg kan ersätta cirka 25 lastbilar med släp.
Det vore en bra investering för Sverige att minska en "smutsig", dyrbar sinande importerad energikälla och i stället satsa på en inhemsk, "ren", förnybar energikälla.
På en given sträcka är risken att dö i en olycka 20 gånger större med bil än med tåg. Jag läste i en artikel att mellan 1992 och 2010 hade inte en enda människa dött i tågtrafiken.
Vi i Norrbotten som producerar så mycket, till exempel el, skogsprodukter och malm, borde ha både rätt och råd till miljövänliga transporter innan det är för sent. Därför brådskar det med Norrbotniabanan! Den borde byggas från fler håll!