Vem bestämmer över utvecklingen i Luleå hamn?
Är det en ny politisk cirkus vi ser i vardande inom S?
Är det huvudmannen och ägaren Luleå kommun eller styrelsen för Luleå hamn som bestämmer?
Luleå hamn står inför stora förändringar. Dels genom den kommande fördjupningen av farleden in till hamnarna vilket innebär att mycket större fartyg kommer att kunna angöra hamnen. Dels har vi de nya planerade industrietableringarna i länet som ställer nya krav på tillgänglighet till hamnen. Där har nya spår för järnvägen en central betydelse.
Det är uppenbart att Luleå kommun inte går i takt med sitt eget bolag Luleå hamn. Det verkar som att det är gammalt groll som ligger bakom och som nu kommer upp till ytan i form av något som påminner om en maktkamp. Det är förmodligen orsaken till att den tidigare vd:n för Luleå hamn sade upp sig.
Omvärldsförändringarna går fort nu. Har inte Luleå kommun och Luleå hamn tillsammans planerat och ens hängt med i den snabba utvecklingen? Det är något som hackar här. Det är rimligtvis Carina Sammeli (S) och Luleå kommun som ska styra utvecklingen av hamnen och inte Birgitta Ahlqvist (S) och Luleå hamn.
Har inte styrelsen för Luleå hamn gjort bort sig tillräckligt genom inköpet av bogserbåten Vilja för 190 miljoner som sedan visade sig inte gick att använda i Luleå hamn. Den kryssar omkring med småjobb i Piteå hamn och ligger för det mesta stilla vid kaj. Den båten kommer att ha många år under kölen innan farleden till Luleå djuphamn är tillgänglig. Fiasko är ordet!
Det krävs en ny och mer kompetent styrelse för Luleå hamn. Det kanske är läge för ordf Birgitta Ahlqvist att ta täten och följa den tidigare vd:n.
Vem bestämmer över Luleås hamn?
Vem bestämmer över Luleå hamn? Är det ägaren Luleå kommun eller styrelsen, undrar signaturen Ugglan.
Luleå hamn står inför stora förändringar men just nu verkar det vara oklar vem som bestämmer, skriver signaturen Ugglan.
Foto: Håkan Gidlöw
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.