Inlandsbanan skulle dessutom kunna bli en green railway för förmedling av vätgas till stålindustrin.
Såväl ljudstörningar som störda naturupplevelser kan i dag drabba bybor, turism och rennäring med dagens storskaliga vindkraftsutbyggnad. Örnar har avvisats med örnholkar utanför vindparken. Enligt en metod som bara rättsväsendet tror på.
Det finns gott om goda vindkraftslägen utanför de byar som i dag störs av vindkraft. Men av kostnadsskäl vill man bygga nära stora kraftledningsstråk. Samtidigt som man vill utnyttja vägnätet i aktuella byar. Därför är byar nära stora kraftledningsstråk särskilt utsatta för dagens vindkraftsexploatörer.
Men med vätgas som energibärare kan vi göra vindparkerna mindre beroende av de stora kraftledningsgatorna. En rad vätgasstationer längs inlandsbanan, inte långt från närmaste vindpark, där vätgasen framställs och tankas på tankvagnar, för vidare transport till stålindustrin skulle dels kunna försörja stålindustrin med vätgas och dels försörja inlandsbanans vätgasdrivna lok med denna vätgas. Vilket i sin tur skulle kunna rädda många i dag hotade byar och samhällen från att omringas av störande vindkraft.