Jag skrev en debattartikel i Kuriren december 2021, om att inte låsa fast sig vid det östra alternativet, utan istället tänka lite utanför "boxen", och förorda det västra istället. Responsen jag fick av personer jag kände och även okända, som tog kontakt med mig, och tyckte vilken fantastisk ide, även en med hög status i Luleå, som jag bad att utveckla tanken och göra en debattartikel (den kom aldrig in).
Det jag tog upp för debatt var planerna för det enormt storslagna resecentrumet i och omkring Loet och nuvarande järnvägsstation, och att man behöver tänka i ett större och längre perspektiv då det gäller resecentrum. Måste det ligga mitt i centrum?
Med nuvarande vetskap att järnvägen genom Luleå centrum kommer att trafikeras flera gånger mer än idag, bara med transporterna till och från Svartön och Hertsöfältet, den järnvägen måste byggas ut bara för att klara den trafiken.
Den mycket centrala attraktiva marken där resecentrumet är planerat, går att sälja till stora fastighetsbolag som i samverkan, eller var för sig bebygger marken med sådant som är bra för kommunen.
I och med att Boden och Luleå närmar sig varandra, och om 10-30 år när Norrbotniabanan bör vara i Luleå, är vi då en mindre storstad. Därför tycker jag att det Västra alternativet är det bästa.
Och man bygger det nya resecentrumet på den obebyggda marken norr om terminalen och industriområdet Gammelstad och väster om E4 nära järnvägen och kraftledningen in till Luleå. Marken om den inte ägs av kommunen går säkert att köpa till rätt pris. Det finns mark så det räcker till stora parkeringar, busstation, uppställningsytor för pendelbussar in till Luleå centrum och till Kallax flygterminal, och hela övriga länet. Det blir närmare för ett växande Boden och Stegras personal och gäster. Inte ens Arlanda har förbigående järnväg (Stockholm-Arlanda fram och tillbaka).
Resande till och från Kallax gör det lättast med bil eller pendelbuss. Ett resecentrum behöver inte vara mitt i en centralort, det går bra med pendelbussar.
Väginfrastrukturen borde gå att lösa, det går ju i alla andra större städer.
Tågen som skall mot Boden och vidare slipper en säcklösning då Botniabanan kopplas ihop med dubbelspåret mellan Luleå och Boden. Om kanske 50 år är Boden och Luleå en stor stad, Stegra har vuxit till ett storföretag, och dragit med sig mer företag.
Klimatförändringen gör att fler väljer att bosätta sig i regionen som är den bästa i Sverige.
Det gäller att tänka på hela regionens utveckling i decennier, och framtidens behov och möjligheter, man måste komma ut ur "boxen" och tänka långsiktigt, för bäst förutsättningar för tillväxt.
Låt näringslivet få ensamrätt på järnvägen genom Luleå Centrum till Svartön och Hertsöfältet.